Click here to load reader

Vitamin D - · PDF file Vitamin D bis zu 3 Tagen nach einer Sonnenexposition Vitamin D bindendes Protein Medizinische Universität Wien Autor •Vitamin D Synthese •Erythem (Hautrötung)

  • View
    1

  • Download
    0

Embed Size (px)

Text of Vitamin D - · PDF file Vitamin D bis zu 3 Tagen nach einer Sonnenexposition Vitamin D...

  • 24.05.2019

    1

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    Vitamin D

    Labors.at Fortbildung 25. Mai 2019

    Assoc. Prof. Dr. Rodrig Marculescu

    Medizinische Universität Wien

    Klinisches Institut für Labormedizin

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    Huldschinsky K.

    Heilung von Rachitis durch

    Kunstliche Hohensonne.

    Deutsche Med Wochenschr

    1919;45:712–713.

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    Langsam: Previtamin D →

    Vitamin D bis zu 3 Tagen nach

    einer Sonnenexposition

    Vitamin D bindendes Protein

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    •Vitamin D Synthese

    •Erythem (Hautrötung)

    •Bräunung (delayed tanning) mit

    vermehrter Melaninproduktion

    •Bräunung (immediate pigment

    darkening + persistent pigment

    darkening) mit oxidation und

    polymerisation von bestehendem

    Melanin und Melaninvorstufen

    Das ideale Solarium: Schmalband UVB mit Maximum

    bei 295 nm

    295 nm

  • 24.05.2019

    2

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    VIT D - ACTIVATION

    CARE: Sun  & Liver disease Kidney-dysfunction → 125D VD malbabsorption

    biol.

    active

    PTH

    PTH

    7-dehydro-cholesterol

    D3 Cholecalciferol

    UV SKIN

    INTESTINE

    D2, D3 Ergo- /Cholecalciferol

    LIVER

    25-hydroxylase

    VDBP 25OHD

    VDBP KIDNEY

    1-hydroxylase

    125D

    PTH  PTH 

     

    constitutive

    sCa  sCa   

    cholesterol

    LIVER

    regulated

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    Endocrine 1,25(OH)2D

    Source: Kidney

    Function: Ca and P regulation

    Limiting step: Kidney 1a-

    hydroxylase activity

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    Autocrine/paracrine 1,25(OH)2D

    Source: All tissues

    Function: All others

    Limiting step: 25(OH)D availability

    (= serum concentration)

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    1,25- dihydroxyvitami

    n D

    1,25-(OH)2-vitamin D3 = Calcitriol

    25-(OH)-vitamin D3 = Calcidiol

    Cholesterol →

    Secosteroid

    UVB

    1

    25

    VIT D - ACTIVATION

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig MarculescuRodrig Marculescu

    Vitamin D3 ≠ Vitamin D2

    • Vitamin D3 (Cholecalciferol) ist das körper-eigene

    Pro-Hormon, das in der Haut produziert wird

    • Vitamin D2 (Ergocalciferol):

    • Ist eine ähnliche Substanz pflanzlichen

    Ursprungs

    • Mit deutlich unterschiedlichen (schwächeren)

    Wirkungen beim Menschen

  • 24.05.2019

    3

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig MarculescuRodrig Marculescu

    25(OH)-vitamin D ≠ 1,25(OH) 2 -vitamin D

    • 25(OH)-vitamin D (Calcidiol) – Hauptform von Vitamin D im Blut,

    Geringe biologische Aktivität

    • Konzentration im Blut im nM Bereich

    • Lange Halbwertszeit: 2- 3 Wochen

    • „Vitamin D Pool“ des Körpers

    • 1,25(OH) 2 -vitamin D (Calcitriol) – Biologisch aktivste Form

    • Konzentration im Blut in pM Bereich

    • Kurze Halbwertszeit:

    • Produktion streng reguliert in der Niere und vielen anderen

    Geweben, u.a. Immunsystem: autokrine und parakrine Wirkung

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    1,25-(OH)2-vitamin D3 50 pmol/L

    25-(OH)-vitamin D3 50 nmol/L

    1,25- dihydroxyvitami

    1000 x

    25(OH)-vitamin D ≠ 1,25(OH) 2 -vitamin D

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig MarculescuRodrig Marculescu

    Vitamin D-bindendes

    Protein (VDBP)

    • Das fettlösliche Vitamin D und seine Metaboliten

    sind im Blut zu ca. 99% an Proteinen gebunden

    • Vitamin D-bindendes Protein:

    • 58 KD Protein aus der Albumin-Familie

    • Hohe Affinität für Vitamin D und Metaboliten

    • Auch Albumin bindet Vitamin D mit geringerer

    Affinität

    • Gesamt-Bindungskapazität des Blutes = ca.

    200.000 IU Vitamin D

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig MarculescuRodrig Marculescu

    Vitamin D und Fettgewebe

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig MarculescuRodrig Marculescu

    Vitamin D im Fettgewebe

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    25OH VD

    PTH

    H Woitge et al. JBMR 2000,15:2443

    SEASONSAL VARIATION

    J Pasco et al. JBMR 2004; 19: 752

    Australia 38,5° South

    -1,5

    -1,0

    -0,5

    0,0

    0,5

    1,0

    1,5

    J F M A M J J A S O N D

    UV 25OHD

    PTH CTX

    hip fractures wrist fractures

    Schematical periodicity of UV, 25OHD, PTH, CTX

    and fractures (arbitrary amplitude +/- 1)

  • 24.05.2019

    4

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    Vitamin D during human evolution Cannel,

    www.vitamindcouncil.o

    rg

    25(OH)

    D

    160

    nmol/L

    40 nmol/L

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    Krebsmortalität in den USA nach Lokalisation

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu Medizinische Universität Wien AutorRodrig MarculescuRodrig Marculescu

    Aktuelle Überlegungen

    • Vitamin D senkt Mortalität

    • Vitamin D senkt nicht die Inzidenz von potentiell

    letal ausgehenden Erkrankungen (z.B.

    Kardiovaskuläre Erkrankungen, Krebs)

    • Ist Vitamin D ein „Resilienz-Faktor“?

    • Oder ist diese scheinbare Diskrepanz nur ein

    Studien-Artefakt aufgrund der

    • Jahrzehnte-langen Entstehungs-Geschichte dieser

    Erkrankungen

    • Und des hohen Alters der Studien-Populationen?

  • 24.05.2019

    5

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig MarculescuRodrig Marculescu

    Vitamin D und Mortalität

    • Vitamin D Mangel [= 25OH-Vitamin D (25OHD) < 50

    – 75 nmol/L] assoziiert mit erhöhter Mortalität

    • Assoziation ist wahrscheinlich kausal bedingt, d.h.

    Vitamin D Mangel verursacht erhöhte Mortalität

    • Mendel‘sche Randomisierungs-Studien

    • Meta-analysen von randomisiert kontrollierten

    Studien mit Zigtausenden Teilnehmern

    (allerdings nur Osteoporose-Studien: relativ

    hohes Alter)

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    n = 32 studies

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    25(OH)D

    30 ng/mL =

    75 nmol/L

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    75 nmol/L37,5 nmol/L

    Medizinische Universität Wien AutorRodrig Marculescu

    Cochrane

    Vitamin Dsupplementation for prevention of mortality in

    adults(Review)

    CochraneDatabaseof SystematicReviews

    www.cochranelibrary.com

    Vitamin Dsupplementat ion for prevention of mortality in adults(Review)

    Cochrane

    Vitamin Dsupplementation for prevention of mortality in

    adults(Review)

    CochraneDatabaseof SystematicReviews

    www.cochranelibrary.com

    Vitamin Dsupplementation for prevention of mortality in adults(Review)

    Data collection and analysis

    Six review authors extracted data independently. Random-effects and fixed-effect meta-analyses were conducted. For dichotomous

    outcomes, we calculated the risk ratios (RRs). To account for trials with zero events, we performed meta-analyses of dichotomous

    datausing risk differences(RDs) and empirical continuity corrections. Weused published dataand dataobtained by contacting trial

    authors.

    To minimise therisk of systematic error, weassessed therisk of biasof theincluded trials. Trial sequential analysescontrolled therisk

    of random errorspossibly caused by cumulativemeta-analyses.

    Main results

    We identified 159 randomised clinical trials. Ninety-four trials reported no mortality, and nine trials reported mortality but did

    not report in which intervention group themortality occurred. Accordingly, 56 randomised trialswith 95,286 participantsprovided

    usabledataon mortality. Theageof participantsranged from 18 to 107 years. Most trialsincluded women older than 70 years. The

    mean proportion of women was 77%. Forty-eight of the trials randomly assigned 94,491 healthy participants. Of these, four trials

    included healthy volunteers, nine trials included postmenopausal women and 35 trials included older people living on their own or

    in institutional care. Theremaining eight trials randomly assigned 795 participantswith neurological, cardiovascular, respiratory or

    rheumatoid diseases. Vitamin D wasadministered for aweighted mean of 4.4 years. Morethan half of thetrialshad alow risk of bias.

    All trialswereconducted in high-incomecountries. Forty-fivetrials(80%) reported thebaselinevitamin D

Search related