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Initial Results for Adjunctive Treatment with aPDT on Immediate Placed Implants in Periodontal Compromised Patients
1 Interdisciplinary Outpatient Dep. for Oral Surgery and Implantology, Dep. for Craniomaxillofacial and Plastic Surgery, University to Cologne, Germany2 Private Dental Clinic, Landsberg am Lech, Germany
Technical and biological complications
353
ResultsIn the control group 2 out of 147 implants failed and showed no osseointegration at the time of impression taking. Another 10 implants showed signs of retrograde peri-implantitis or peri- implant sequester resulting in a complication rate of 8.1%. Two implants with retrograde peri-implantitis could be treated with systemic antibiotic therapy; one additional required a surgical procedure. 7 implants required a surgical revision to remove sequester. In the aPDT-group all implants reached osseo integra- tion at the time of impression taking and only one implant showed peri-implant a sequester (1.5% complication rate). No signs for retrograde peri-implantitis were observed in the aPDT-group.
ConclusionImmediate implant placement in periodontal compromised sites is showing a significant number of sequester formation. This seems a special side effect of immediate loading in the mandible requesting additional surgical procedures. Utilizing aPDT appears to be beneficial to reduce the complication rate for immediate loaded extraction sites. More data needs to be collected to back-up the statistical findings.
BackgroundIn the treatment decision for the last remaining and periodontal compromised teeth it is difficult to avoid further complication and to fulfill the patient expectations for a stabile prosthetic restoration. The use of tilted implants allows minimizing the number of implants and the corresponding risk of complication. Immediate loading with immediate restoration is a treatment option even with a reduced number of implants with a high success rate. However with the improved implant surfaces an increased number of retrograde peri-implantitis is observed. The effective management of the chronically infected extraction socket prior to the implant placement is determining the success rate. The anti-microbial photodynamic therapy (aPDT) is proven to reduce the risk of dry sockets after tooth extraction.
Materials and MethodsBetween 2005 and 2010 a total number of 102 patients were treated and received 92 restorations in the mandible and 23 in the maxilla with a total number of 509 implants. 147 implants (control) were placed in fresh extractions sockets without any adjunctive procedure. 67 implant sites (aPDT) were prepared after the photodynamic therapy was applied for infection control at the extraction socket.
AimThe aim of this study is to evaluate the effectiveness of aPDT on the success and complication rate of immediate restored implants placed immediately in the extraction socket.
Control Group: Tooth Removal without Adjunctive Procedures
Test Group: Antimicrobial Photodynamic Therapy
Fig. 1: CBCT for implant planning and evaluation ofinfection on remaining teeth
Fig. 2: Extraction of periodontal compromised teeth with intense acute infection
Fig. 4: Control of immediate restoration after 8 weeks due to pain impairment
Fig. 5: Sequester at left canine region with peri-implantitis at number 32
Fig. 7: CBCT with radio-opaque stent for 3D-surgical guide
Fig. 8: Flap preparation prior to extraction for immediate implantation
Fig. 10: Uneventful healing three months after immediate loading
Fig. 11: Final bar reconstruction for easy hygiene with healthy soft tissue
Fig. 12: Radiological control with vertical regeneration of extractions sockets
Fig. 3: Immediate implant placement with placement of angled abutments
Fig. 6: Control radiograph with loss of vertical height after sequester removal
Fig. 9: Photodynamic therapy of extractions socket prior to wound closure
20th Annual Scientific Meeting of the European Association of Osseointegration13-15 October 2011, Athens, Greece
Priv.-Doz. Dr. Jörg Neugebauer
Private Dental Clinic, Landsberg am Lech, Germany
Dres. Bayer, Kistler, Elbertzhagen und Kollegen
Von-Kühlmann-Str. 1
D-86899 Landsberg am Lech
Phone +49 (0)8191-947666-0
Fax +49 (0)8191-947666-95
neugebauer@implantate-landsberg.de
www.implantate-landsberg.de
Priv.-Doz. Dr. Jörg Neugebauer 1,2, Dr. Franziska Möller 1 (MSc), Dr. Frank Kistler 2, Dr. Steffen Kistler 2,Dr. Dr. Martin Scheer 1, Priv.-Doz. Dr. Dr. Daniel Rothamel 1, Dr. Georg Bayer 2, Prof. Dr. Dr. Joachim E. Zöller 1
Erste Ergebnisse für die aPDT als Begleitbehandlung beiSofortimplantaten für Parodontitis-Patienten
Priv.-Doz. Dr. Jörg Neugebauer 1,2, Dr. Franziska Möller 1 (MSc), Dr. Frank Kistler 2, Dr. Steff en Kistler 2,Dr. Dr. Martin Scheer 1, Priv.-Doz. Dr. Dr. Daniel Rothamel 1, Dr. Georg Bayer 2, Prof. Dr. Dr. Joachim E. Zöller 1
1 Interdisziplinäre Poliklinik für Orale Chirurgie und Implantologie, Klinik und Poliklinik für Mund-, Kiefer- und Plastische Gesichtschirurgie, Universität zu Köln, Deutschland2 Private Dentalklinik, Landsberg am Lech, Deutschland
Die Behandlungsentscheidung für die letzten verbleibenden und parodontal erkrankten Zähne erweist sich als schwierig, da weitere Komplikationen vermieden und die Erwartungen des Patienten an eine stabile prothetische Versorgung erfüllt werden sollen. Der Ein-satz angulierter Implantate ermöglicht eine minimale Anzahl von Implantaten und ein entsprechend geringes Komplikationsrisiko. Die Sofortbelastung mit Sofortversorgung ist selbst bei reduzierter Imp-lantatanzahl eine Behandlungsoption mit hoher Erfolgsrate. Bei den verbesserten Implantatober� ächen werden jedoch auch mehr Fälle mit retrograder Periimplantitis beobachtet. Das eff ektive Manage-ment der chronisch in� zierten Extraktionsalveole vor der Implanta-tion bestimmt die Erfolgsrate. Die antimikrobielle photodynamische Therapie (aPDT) kann das Risiko einer Alveolitis sicca nach Zahnex-traktion nachweislich senken.
Ziel dieser Studie ist die Auswertung der Eff ektivität einer aPDT auf die Erfolgs- und Komplikationsrate bei sofort versorgten Implantaten, die direkt in die Extraktionsalveolen inseriert werden.
Zwischen 2005 und 2010 wurden insgesamt 102 Patienten behandelt. Davon erhielten 92 Patienten Restaurationen im Unterkiefer sowie 23 Patienten Restaurationen im Oberkiefer bei einer Gesamtzahl von 509 Implantaten. 147 Implantate (Kontrolle) wurden ohne Begleitbe-handlung in frische Extraktionsalveolen inseriert. 67 Implantatstellen (aPDT) wurden vorbereitet, nachdem die photodynamische Therapie zur Infektionskontrolle an der Extraktionsalveole angewendet wurde.
In der Kontrollgruppe schlugen 2 der 147 Implantate fehl und zeigten kei-ne Osseointegration zum Zeitpunkt der Abformung. Weitere 10 Implantate zeigten Anzeichen einer retrograden Periimplantitis oder eines periimplan-tären Sequesters, was zu einer Komplikationsrate von 8,1 % in der Kontroll-gruppe führte. Zwei Implantate mit retrograder Periimplantitis konnten mit einer systemischen Antibiotikatherapie behandelt werden; ein wei-teres Implantat erforderte einen chirurgischen Eingriff . Bei 7 Implanta-ten war ein Revisionseingriff zur Entfernung des Sequesters erforderlich. In der aPDT-Gruppe erzielten alle Implantate eine Osseointegration zum Zeitpunkt der Abformung und nur ein Implantat zeigte einen Periimplan-tat-Sequester (Komplikationsrate von 1,5 %). In der aPDT-Gruppe wurden keine Anzeichen für eine retrograde Periimplantitis beobachtet.
Die Sofortimplantation bei parodontal erkrankten Zähnen führt zu ei-ner signi� kanten Anzahl an Sequester-Bildungen. Hierbei scheint es sich um eine Nebenwirkung der Sofortbelastung im Unterkiefer zu handeln, die zusätzlicher chirurgischer Verfahren bedarf. Der Einsatz der aPDT scheint sich positiv auf die Senkung der Komplikationsrate bei Extrakti-onsalveolen mit Sofortbelastung auszuwirken. Zur Stützung der statisti-schen Ergebnisse müssen noch weitere Daten gesammelt werden.
Priv.-Doz. Dr. Jörg NeugebauerPrivate Dentalklinik, Landsberg am Lech, DeutschlandDres. Bayer, Kistler, Elbertzhagen und KollegenVon-Kühlmann-Str. 1D-86899 Landsberg am Lech
Telefon +49 (0)8191-947666-0
Fax +49 (0)8191-947666-95
neugebauer@implantate-landsberg.de
www.implantate-landsberg.de
20. Jahreskongress der European Association of Osseointegration (EAO)13.-15. Oktober 2011, Athen, Griechenland
Hintergrund
Zielsetzung
Material und Methode
Schlussvolgerung
Ergebnisse
Kontrollgruppe: Zahnentfernung ohne Begleitbehandlung
Abb. 1: CBCT für Implantatplanung und Auswertung der Infektion für verbleibenden Zahnbestand
Abb. 2: Extraktion von parodontal erkrankten Zähnen mit stark akuter Infektion
Abb. 3: Sofortimplantation mit inserierten, angulierten Abutments
Abb. 4: Kontrolle der Sofortversorgung nach 8 Wochen aufgrund von Schmerzeinschränkungen
Abb. 5: Sequester im linken Eckzahnbereich mit Periimplantitis bei Zahn Nr. 32
Abb. 6: Kontrollschichtaufnahme mit Verlust der vertikalen Höhe nach Entfernung des Sequesters
Abb. 7: CBCT mit strahlenundurchlässigem Stent für 3D-Chirur-gieführung
Abb. 8: Lappenpräparation vor Extraktion im Rahmen einer Sofor-timplantation
Abb. 9: Photodynamische Therapie der Extraktionsalveole vor Wundschluss
Abb. 10: Heilung ohne Komplikationen drei Monate nach Sofort-belastung
Abb. 11: Finale Stegrekonstruktion für eine einfachere Zahnhygie-ne bei gesundem Weichgewebe
Abb. 12: Röntgenologische Kontrolle mit vertikaler Regenerierung der Extraktionsalveolen
Testgruppe: Antimikrobielle photodynamische Therapie
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