Chinesische Medizin - ein traditionelles Modell der Systembiologie?

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Chinesische Medizin

- ein traditionelles Modell der Systembiologie? -

Johannes GretenProfessor der Universität PortoPräsident der Dt. Ges. f. TCM

Director, Heidelberg School of Chinese Medicine

Heidelbergschool@aol.com

Informationen im Internet

• SWR: Teleakademie

• SWR: Odysso

• www.dgtcm.de

Kontrollierte Integration derTCM

I. Rationale Theoriebildung

II. Nachweis der Wirkung und Sicherheit

III. Qualitätskontrolle

Versorgungsrealität

10

5

0

Tho

raci

cal p

ain

Fat

igue

Diz

zine

ss

Hea

dach

e

Ede

ma

Bac

kpai

n

Dys

pnoe

Inso

mni

a

Abd

omin

al p

ain

Num

bnes

s

The „unmeasurable“ is reality

Kroenke and Mangelsdorff, AM J Med 89white: complaints with no measurable correlate blue: probable „organic“ origin of complaints

Komplementäre Verfahren• 60-80 % der chronisch Erkrankten nutzen

Komplementärmedizin (Ernst 99, Ernst and Cassileth 98, Ernst and Cassileth 99, Richardson et. al. 2000, Bernstein and Grasso 2001, Ashikaga et al 2002)

• Meist Nutzung als Zusatzangebot („on top of it“), in der Mehrzahl ohne Wissen der Ärzte

(Zimmerman and Thompson 2002)

• Risiken! (Ernst 99, Müller 2000, Werneke et al 2004, (www.acupuncture.com , Stockinger, G, „Kidney-Killers from Asia“ in „Der Spiegel“, 6, 2000, available via www.spiegel.de, Perharic-Walton L, Murray V, Toxicity of Chinese Herbal Remedies, Lancet 340, 674, 1992, Eisenbrand G, Tang W, „Mutagenic and cancerogenic Substances in Chinese Medical Herbs“, Ztschr. f. Phytotherapie, 1998, 19:39-42

)

Versorgungsrealität Deutschland 2005

• Asiaphilie:

Gebildete,

WohlhabendeKonservative (Greten 2005, Gesundheitswirtschafts-kongress Hamburg, Erhebung im Daomed Network)

Oberschicht/Obere

Mittelschicht

MittlereMittelschicht

UntereMittelschicht /Unterschicht

SozialeLage

Grund-orientierung

Traditionelle WertePflichterfüllung,

Ordnung

Modernisierung IIPatchworking

Virtualisierung

Modernisierung IKonsum-Hedonismus

und Postmaterialismus

DDR- Nostal- gische unter 1%

Konsum-Materialisten

Postmaterielle

Etablierte

Hedonisten

Experimentalisten

Moderne Performer

Konservative

Traditions-verwurzelte

Bürgerliche Mitte

Integration auf dem Schleichweg ?

• Umsatz: 3,2 Mrd. Euro (Greten 2003; Gutachten f. d. Hamburger Senat)

• Wachstumsrate: 10-22% (Greten 2003 dto. ; The Economist 5.1.98)

• Sozio-ökonomischer Gradient: Inanspruchnahme durch Gebildete, Wohlhabende, Konservative (Greten 2005, Gesundheitswirtschaftskongress Hamburg, Erhebung im Daomed Network)

I. Rationale Theoriebildung ?

Wood

Water Metal

Fire

EarthYin/yang +

= Chinesische Medizin ?

Asia Philosophie als therapeutische Grundlage ?

10

Konfuzius (551-479)

762 Wang Bing enlarges Huangdi Neijing Suwen

1078 public health office with college of physicians and publishing house

Hua Tuo (141-203) Surgery on the intestines

6-stages of the „Shang Han Lun“Zhang Zhongjing (150-219)

Li Shizhen (1518-1593) – „Bencao Gangmu“

12.-14. century decay of CM and the public health office

five phases (wu xing)Yellow emperors classic on internal disease„Huangdi Neijing“

I Ging (Yin/Yang) (1000-700)Laotse

Buddhism to China

Printing of books, mechanical clock

Chinese Wall

Manual on arithmetics in 9 parts: circular functions

„Unity of the three teachings“ Confucianism, Daoism, Buddhism

Prohibition of Chin. Medicine 1927„TCM“: pragmatic reconstruction

Heidelberg Model

0

1000

2000

Zho

uH

anN

orth/South

Song,Jin,Y

uanT

angM

ingQ

ing

PRC

Hippokrates (470-360)

Sokrates (470-399)

Jesus is born 6-4

New testamony 100-150

Printing 1450

1543 KopernikusGalileo Galilei (1564-1642)

Bach (1685-1750)Homepathy by Hahnemann (1755-1832)

Fall of the iron curtain 1989

Pythagoras (570-500)

Platon (428-348)

Mohammed (570-632)

Marco Polo (1254-1324)

Hildegard von Bingen (1098-1136)

Walther von der Vogelweide (1177-1230)

Luther (1483-1530)

Galenus (129-199)

Leibniz (1646-1716)

Mohists, mathem. space-time concept(ju chow) (479-381)

Normans conquer England 1066

500

- 500

1500

Limes

Anglons und Saxons invade England

Battle of Poitiers 732

„Cellular Pathology“ by Virchow (1821-1902)

Heidelberger Modell der TCM

constitution path. factor„organ

pattern“ orbs

„What is the patients „inner

nature“

„What affected the patient?“

„Which signs and symptoms appear

now?“

4x2guiding criteria

„snapshot of the actual functional

state“

+ + +

repletio/depletio„fullness“/

„emptiness“

calor/ algor„heat“/„cold“

extima/intima„exterior“/„interior“

yin/ yang

?

neurovegetative signs humoro-veget. signs neuro-immunolog. stages structural deficiency vs.

regulatory deficiency

repl

etio

depl

etio

cal

or a

lgor

repl

eti

ode

plet

io

cal

or a

lgor I II III IV V VI

F

W

H

M

EF

W

H

M

EF

W

H

M

EF

W

H

M

E

Chinesische Diagnose = vegetativer Status

14

SummerS

Fire

WaterN

Winter

Autum

n W

Spri

ng E

Woo

d Metal

Yin and Yang as binary Numbers

SommerS

Feuer

WasserN

Winter

Herbs t W

Früh

ling

OH

olz

Metal l

Entmystifizierung der Chinesischen Medizin

16

thermostatelectric heater

water basin

yin (depletion)

yang (repletion)

time

analogies of western regulation and Chinese technical terms

WATERMETALFIRE WOOD

17

postulated nervous and hormonal mechanisms of the phases

Hyper-dynamic

sympathetic parasympathetic

Cortisol

Adrenaline

Endorphines

enteric NS active

Hyper-tone

T3, T4

Hypo-tone Hypo-dynamic

enteric NS inactive enteric NS inactive

37°Ctime

38°C

36°C

Wood Metal WaterFire

Vegetative Regulation in Western terms (below) and Phases (up)

Vier Arten von Rückenschmerz

Eine Therapie?

Vier Arten „Energiestatus“

vier „Selbstkonzepte“

20

Dopamin

Serotonin

Adrenalin(Ocytocine)

Therapieformen • Arzneitherapie • Akupunktur• Tuina (manuelle Therapie), • Diätetik• Taiji und Qigong• PTTCM (Psychotherapie der TCM)• Betriebsmedizin

Heidelberger Modell der TCM

constitution path. factor„organ

pattern“ orbs

„What is the patients „inner

nature“

„What affected the patient?“

„Which signs and symptoms appear

now?“

4x2guiding criteria

„snapshot of the actual functional

state“

+ + +

repletio/depletio„fullness“/

„emptiness“

calor/ algor„heat“/„cold“

extima/intima„exterior“/„interior“

yin/ yang

?

neurovegetative signs humoro-veget. signs neuro-immunolog. stages structural deficiency vs.

regulatory deficiency

repl

etio

depl

etio

cal

or a

lgor

repl

eti

ode

plet

io

cal

or a

lgor I II III IV V VI

F

W

H

M

EF

W

H

M

EF

W

H

M

EF

W

H

M

E

Chinesische Diagnose = vegetativer Status

II. Wirknachweis ?

Specific and non-specific effects of acupuncture:A double-blinded, randomized, controlled trial in

patients with osteoarthritis of the knee

M. Karner1*, , F. Brazkiewicz4, A. Remppis1,6*, J. Fischer2, O. Gerlach3, W. Stremmel1, S.V. Subramanian5, J. Greten1,6

1 Department of Internal Medicine, University Hospital Heidelberg, Heidelberg, Germany; 2 Institute of Public Health, Mannheim Medical Faculty, Heidelberg University, Germany;

3 Shen-Centre for Traditional Chinese Medicine, Erlangen, Germany;4 Centre for Chinese Medicine, Bremen, Germany;

5 Department of Society, Human Development and Health, Harvard School of Public Health, Boston, MA; 6 German Society for Traditional Chinese Medicine (DGTCM), Heidelberg, Germany

ECAM 2013, IF = 4,773

Schritt 1

Diagnostiker

TCM Diagnose

Markierung der Punkte A, B, C

mit dreirandomisierten

Farbstiften

Schritt 1

Diagnostiker

TCM Diagnose

Markierung der Punkte A, B, C

mit dreirandomisierten

Farbstiften

Schritt 2

Therapeut Unausgebildeter

„Therapeut“ sticht jeweils einmalig (!)

3 markierte

Punktekonzepte

Randomisierte Reihenfolge, z.B.ABC, BAC, CAB

Schritt 2

Therapeut Unausgebildeter

„Therapeut“ sticht jeweils einmalig (!)

3 markierte

Punktekonzepte

Randomisierte Reihenfolge, z.B.ABC, BAC, CAB

Ablauf der Knie-Akupunkturstudie

Schritt 3

Untersucher

bestimmt Endpunkt, Nachunter-

suchungTag 7

Schritt 3

Untersucher

bestimmt Endpunkt, Nachunter-

suchungTag 7

Verblindung Patient

Verblindung Therapeut

Verblindung Untersucher

Beweglichkeit (Neutral Null Methode)

110

112

114

116

118

120

122

124

126

128

130

beforetreatment

immediatelyafter treatment

7-days

Classical Ac, HM

Schematic Ac

Control Ac-

Kn

ee

flexi

on

, d

eg

ree

s

0

27

Evaluating acupuncture effects according to the Heidelberg Model (case study)

Pain image (before acupuncture):

Note: parietal sensory and motor cortex, sensory region highly active

Acup 4 tif

28

“No-pain” image (after acupuncture)

Note: cingulum, sensory and motor cortex inactive, amygdala inactive

Acup 5 tif

Evaluating acupuncture effects according to the Heidelberg Model

29

Proofs of EfficacyIs such a model useful?

• Sternotomy induced pain: 78 % vs. 16,3% pain reduction (p< 0,001)

lung function (IVC): + 360 ml vs. + 33ml (N=100, p <0,001) (Kick A et al. AMSTCAR, Shanghai 2006)

• Walking distance in pAOD : 86,5 % vs. 40% (N= 34, p< 0,001) (Buhlmann E et al. AMSTCAR, Shanghai 2006)

• Capillary bloodflow (O2) in pAOD: 2-6 fold enhancement,

Effects reversible by „counter acupuncture“ (Greten J, Krug A, Kick A, Remppis A, Diehm C, in preparation )

• Polyneuropathy: 76% of the patients show enhanced nerve conductivitySchröder S et. al. European Journal of Neurology)

• Pain after Tonsillectomy: HM beats standard aupuncture by 3xSertel et al., Archives of Otorhinolaryngology, in 2009

• Congestive Heart failure: HM better than standard points

Journal of Acupunture and Tuina Sciences, 2008

• Congestion of the nose: classical point beat ordinary facial pointsSertel et al. , American Journal of Rhinology, 2009

Evaluating Chinese Pharmacology Background: NF-kappa B as transcription factor e.g. in cancer

NfkappaB locatedwithin the cytosol

TNFalpha inducestranslocation

TCM extract preventsNFkB translocaton

AP1

NFλB

LPS Ø + + + + +Coptisextrakt

Fluvastatin

10µmol

Telmisartan

10µmol

Kalte

Kompetition

pos. Kontrolle

neg.Kontrolle

Rhizoma coptidis

Suppression der LPS induzierten AP1 und NFΚB DNA-Bindungs Aktivität in RAW-264.7 Macrophagen

Inkubationszeiten

Coptis

Telmisartan

Fluvastatin

LPS

6h

30min

…und Emotionen ?

• Angst

• Burn out• Emotionale Erschöpfung

• Depersonalisierung

• Wahrnehung der Leistungsfähigkeit

I.1 Symptoms of Anxiety

ANXIETY

(Watson et al, 1995)

Decreased performance

ME disorders

Absenteeism

Loss of QL

in Flutists

ANXIETY

I.1 Symptoms of Anxiety

I.2 What can conventional Medicine do about anxiety?

• Pharmacology• Benzodiazepines, • Buspirone, • Antidepressives, • Beta-blocking agents, • Antipsychotics,

• Psychotherapy(Andreatini, Lacerda and Filho, 2001)

1 out of 3 patients shows

insufficient response to

standardized western treatment

Loss of memory

Dependancy

Sleep disruption

Weight gain

Headache

Proband ohne spezifische Übung, keine Veränderung der Funktionen

Proband mit funktionsspezifischer Übung, Steiger-ung des Stoffwechsel in Zielregion nach 2 min

Figure 2 - Mean change of heart rate (1/s)

Qigong group

Mean =11 ± 7

Control Group

Mean = 5 ± 9 

Senkung der angstbedingten Herzfrequenz

Qigong Therapy in Physiotherapists in Burnout – A preliminary StudySaganha JP. Doenitz C. Greten T. Efferth T. Greten HJ(submitted to JCIM 2012)

Emotional ExhaustionDecrease of the mean from 38 to 31.4 in the intervention group (- 17.4%) and increase of the mean from 33.9 to 37.9 (+11,8%) in the control group . The difference between the two groups was statistically significant (p < 0.05).

Depersonalization (D) subscale: The results showed a decrease of the mean from 10.8 to 6.8 (- 37.0 %) in the intervention group and an increase of the mean from 7.3 to 10.6 (+45.2) in the control group see Figure 2. The difference between the two groups was statistically significant (p < 0.05).

Personal Accomplishment (PA) subscale: Decrease of the mean from 35.4 to 33.9 (- 4.2 %) in the intervention group and decrease of the mean from 37.5 to 37.1(- 1.1 %) in the control group. The difference between the two groups was not statistically significant

State Administration of Trad. Chinese Medicine,Beijing, PRCProf. Shen Yulong über das Heidelberger Modell :

„…the future model to integrate Chinese Medicine in Western health care systems“

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