2
556 178. Pr/ioperative percutane transhepatische Gallenwegsdrainage (PTCD) beim malignen VerschluBikterus K. Riickert, R. Gfinther und F. Kiimmerle Chirurgische Universit~itsklinik und Institut ffir klinische Strahlenkunde, LangenbeckstraBe 1, D-6500 Mainz Preoperative Percutaneous Transhepatic Drainage of the Biliary System (PTCD) in Malignant Obstructive Jaundice Summary. Percutaneous transhepatic intubation and drainage of the biliary system was performed in 23 patients. In 19 cases preoperatively because of malignant obstructive jaundice. Within 12 days the bilirubin serum level fell to normal values and patients' general condition showed marked improvement. By preoperative PTCD the mortality of palliative procedures in pancreatic carcinoma decreased from 23 % to zero. Complications occurred in five cases and were easy to manage. Key words: Malignant obstructive jaundice - PTCD. Zusammenfassung. Bei insgesamt 23 Patienten wurde eine perkutane transhepatische Cholangiodrainage (PTCD) durchgeffihrt. In 19 F~illen pr~ioperativ bei malignem VerschluBikterus mit Bilirubinwerten fiber 150 ms/1. Nach 12tfigigem GallefluB von 50 his 2200 ml/d waren die Bilirubinspiegel deutlich abgesunken und der Allgemeinzustand der Patienten war wesentlich gebessert. Durch die PTCD pr~ioperativ konnte die Letalit/it palliativ operierter Patienten mit Pankreascarcinom von 23 % auf null im Jahre 1978 (n = 13) gesenkt werden. Leicht zu bcherrschende Komplikationcn traten 5mal auf. Schliisselw~rter: Maligner Verschlul3ikterus - Pr/ioperative PTCD. 179. Der extrahepatische VerschluBikterus H. J. Buhr, K. Junghanns und P. Novak Chirurgische Universit~itsklinik, Im Neuenheimer Feld 110, D-6900 Heidelberg Obstructive Jaundice Summary. 373 patients were treated. 45 % suffered from choledocholithiasis, 32 % from gall duct carcinoma and 25 % from pancreas head carcinoma. In 87 % of the choledocholithiasis cases a choledochus revision was performed, in 9 %, in addition a papillotomy, and in 4 % a biliodigestive anastomosis. 50 % of the gall duct carcinomas were inoperable, in 30 % a T-drainage or a "Hartenbach" prosthesis was applied and in 20 % a biliodigestive anastomosis performed. 15 % of the carcinomas of the head of the pancreas were inoperable, 69 were treated palliatively and in 16 % of the cases Whipple's operation was performed. Key words: Obstructive jaundice - Choledocholithiasis - Gall duct carcinoma - Pancreas head carcinoma. Zusammenfassung. 373 Patienten wurden behandelt. Bei 45 % der F~ille lag eine Choledocholithiasis, bei 32 ein primares Gallenwegs-Ca. und bei 25 % ein Pankreaskopf-Ca. vor. Die Choledocholithiasis wurde bei 87 durch eine Choledochusrevision, bei 9 % durch eine zus~itzliche Papillotomie und bei 4% mit einer biliodigestiven Anastomose behandelt. Das Gallenwegs-Ca. war bei 50 % inoperabel, bei 30 % wurde eine T- Drainage bzw. eine Hartenbach-Prothese eingelegt, 20 % erhielten eine biliodigestive Anastomose. Beim Pankreaskopf-Ca. waren 15 % inoperabel, 69 % wurden palliativ, 16 % nach Whipple operiert. Schliisselwiirter: Extrahepatischer VerschluBikterus - Choledocholithiasis - Gallenwegs-Carcinom - Pankreaskopf-Carcinom. 180. Transhepatische Endlosdrainage bei hohen bili/iren Strikturen A. Fritsch, F. Schulz und J. Funovics I. Chirurgische Univcrsitfitsklinik, Alser Stral3e 4, A-1097 Wien Transhepatic Intubation of High Bfliary Strictures Summary. In 1977 - 1978 transhepatic intubation with continuous drainage was performed in 5 patients with malignant and in 4 patients with benign high biliary strictures. Of the 5 cancer patients 2 died postoperatively.

180. Transhepatische Endlosdrainage bei hohen biliären Strikturen

Embed Size (px)

Citation preview

Page 1: 180. Transhepatische Endlosdrainage bei hohen biliären Strikturen

556

178. Pr/ioperative percutane transhepatische Gallenwegsdrainage (PTCD) beim malignen VerschluBikterus K. Riickert, R. Gfinther und F. Kiimmerle

Chirurgische Universit~itsklinik und Institut ffir klinische Strahlenkunde, LangenbeckstraBe 1, D-6500 Mainz

Preoperative Percutaneous Transhepatic Drainage of the Biliary System (PTCD) in Malignant Obstructive Jaundice

Summary. Percutaneous transhepatic intubation and drainage of the biliary system was performed in 23 patients. In 19 cases preoperatively because of malignant obstructive jaundice. Within 12 days the bilirubin serum level fell to normal values and patients' general condition showed marked improvement. By preoperative PTCD the mortality of palliative procedures in pancreatic carcinoma decreased from 23 % to zero. Complications occurred in five cases and were easy to manage.

Key words: Malignant obstructive jaundice - PTCD.

Zusammenfassung. Bei insgesamt 23 Patienten wurde eine perkutane transhepatische Cholangiodrainage (PTCD) durchgeffihrt. In 19 F~illen pr~ioperativ bei malignem VerschluBikterus mit Bilirubinwerten fiber 150 ms/1. Nach 12tfigigem GallefluB von 50 his 2200 ml/d waren die Bilirubinspiegel deutlich abgesunken und der Allgemeinzustand der Patienten war wesentlich gebessert. Durch die PTCD pr~ioperativ konnte die Letalit/it palliativ operierter Patienten mit Pankreascarcinom von 23 % auf null im Jahre 1978 (n = 13) gesenkt werden. Leicht zu bcherrschende Komplikationcn traten 5mal auf.

Schliisselw~rter: Maligner Verschlul3ikterus - Pr/ioperative PTCD.

179. Der extrahepatische VerschluBikterus H. J. Buhr, K. Junghanns und P. Novak

Chirurgische Universit~itsklinik, Im Neuenheimer Feld 110, D-6900 Heidelberg

Obstructive Jaundice

Summary. 373 patients were treated. 45 % suffered from choledocholithiasis, 32 % from gall duct carcinoma and 25 % from pancreas head carcinoma. In 87 % of the choledocholithiasis cases a choledochus revision was performed, in 9 %, in addition a papillotomy, and in 4 % a biliodigestive anastomosis. 50 % of the gall duct carcinomas were inoperable, in 30 % a T-drainage or a "Hartenbach" prosthesis was applied and in 20 % a biliodigestive anastomosis performed. 15 % of the carcinomas of the head of the pancreas were inoperable, 69 were treated palliatively and in 16 % of the cases Whipple's operation was performed.

Key words: Obstructive jaundice - Choledocholithiasis - Gall duct carcinoma - Pancreas head carcinoma.

Zusammenfassung. 373 Patienten wurden behandelt. Bei 45 % der F~ille lag eine Choledocholithiasis, bei 32 ein primares Gallenwegs-Ca. und bei 25 % ein Pankreaskopf-Ca. vor. Die Choledocholithiasis wurde bei 87 durch eine Choledochusrevision, bei 9 % durch eine zus~itzliche Papillotomie und bei 4% mit einer biliodigestiven Anastomose behandelt. Das Gallenwegs-Ca. war bei 50 % inoperabel, bei 30 % wurde eine T- Drainage bzw. eine Hartenbach-Prothese eingelegt, 20 % erhielten eine biliodigestive Anastomose. Beim Pankreaskopf-Ca. waren 15 % inoperabel, 69 % wurden palliativ, 16 % nach Whipple operiert.

Schliisselwiirter: Extrahepatischer VerschluBikterus - Choledocholithiasis - Gallenwegs-Carcinom - Pankreaskopf-Carcinom.

180. Transhepatische Endlosdrainage bei hohen bili/iren Strikturen A. Fritsch, F. Schulz und J. Funovics

I. Chirurgische Univcrsitfitsklinik, Alser Stral3e 4, A-1097 Wien

Transhepatic Intubation of High Bfliary Strictures

Summary. In 1977 - 1978 transhepatic intubation with continuous drainage was performed in 5 patients with malignant and in 4 patients with benign high biliary strictures. Of the 5 cancer patients 2 died postoperatively.

Page 2: 180. Transhepatische Endlosdrainage bei hohen biliären Strikturen

557

The quality of life of the other 3 was quite good for a long time. One of the 4 patients with benign stricture died 3 months after the operation. The remaining 3 patients are in best condition. The advantages of this method are: 1. The risk of shrinkage is minimized. 2. The stent can be kept in place for years. 3. A plugged drain can be replaced without reoperation.

Key words: High biliary strictures - Transhepatic intubation - Continuous drainage.

Zusammenfassung. 1977- 1978 wurde bei 5 malignen Gallenwegsverschliissen und bei 4 hohen Narbenstriktu- ren die transhepatische Endlosdrainage durchgefiJhrt. Von den 5 Carcinompatienten verstarben 2 postoperativ. Die Lebensqualit~it der iibrigen 3 war lange Zeit gut. Von den 4 Patienten mit benignen Strikturen verstarb einer 3 Monate nach der Operation. Die 3 anderen Patienten sind beschwerdefrei. Die Vorteile dieser Methode sind: 1. Keine Anastomosenschrumpfung. 2. Sichere Verankerung des Drains mit praktisch unbeschr/inkter Liegezeit. 3. M6glichkeit des Drainswechsels bei Inkrustationen.

Sehliisselwiirter: Hohe bili/ire Strikturen - Transhepatische Endlosdrainage.

181. Die Indikation zur Anlage einer Endlosdrainage bei Malignomen der Gallenwege

W. Heit land, W. Neugebauer , R. B/ihr und D. K u m m e r

Chirurgische Universit/itsklinik, Calwer Strage 7, D-7400Tiibingen

The Indication for Transhepato-Enteric Ring Drainage in Carcinomas of the Common Bile Duct

Summary. Inoperable carcinomas of the common bile duct can be treated with more safety by transhepato- enteric ring drainage than by hepato-enterostomy in cases with relatively low serum bilirubin levels. During the last 5 years 8 patients were treated by transhepato-enteric ring drainage. 2 patients died during hospitalization. 2 patients died of their primary disease 81/2 and 91/2 month after operation. 4 patients are alive between 5 and 11 months post op. Frequent irrigation with normal saline and change of the drainage every 2 - 3 months guarantee adequate function.

Key words: Carcinoma of the common bile duct - Transhepato-enteric ring drainage.

Zusammenfassung. Bei nicht resektablen Carcinomen des proximalen Hepato-Choledochus, geringfiigigem intrahepatischem Aufstau und niedrigen Bilirubinwerten bietet die endlose Drainage gegeniiber der Hepato- Enterostomie mehr Sicherheit. In den letzten 5 Jahren sind 8 Patienten mit einer endlosen Drainage versorgt worden. 2 Patienten sind w/ihrend des station/iren Aufenthaltes verstorben. 2 Patienten sind nach 81/2 bzw. 91/2 Monaten ihrem Grundleiden erlegen. 4 Patienten sind zwischen 5 und 11 Monaten p.o. noch am Leben. Bei h/~ufigen Spfilungen mit steriler NaC1-Lfsung und Wechsel der Drainage alle 2 - 3 Monate ist die Funktion stets gut.

Sehliisseiwiirter: Carcinome des proximalen Hepato-Choledochus - Endlose Drainage.

182. P. Mattes, D. Wol ter und J. Horn , Ulm: Eine neuart ige Gal lengangsendopro these - Indika- t ion und Ergebnisse Manuskr ip t nicht e ingegangen

183. Der verlorene Drain als innere Gallengangsdrainage

W. Grill

Chirurgische Klinik, Akademisches Lehrkrankenhaus, OswaldstraBe 1, D-8130 Starnberg

The Sunken Drain for Internal Biliary Tract Drainage

Summary. In over 4000 interventions on the biliary tract a sunken drain was inserted in 35 patients: 3 times because of carcinomatous infiltration from outside, 27 times because of a proximal hepatic carcinoma and 5 times because ofEchinococcus multilocularis. The postoperative mortality was 8.5 %. Follow-up examinations show that a little more than a quarter of carcinoma patients died of the primary disease within 6 months but also