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Page 1: der Gesellschaft Deutscher N aturforscher und Arzte978-3-642-65963-8/1.pdf · necessary for it to resume its original shape and lenght after the force is removed. The time dependence
Page 2: der Gesellschaft Deutscher N aturforscher und Arzte978-3-642-65963-8/1.pdf · necessary for it to resume its original shape and lenght after the force is removed. The time dependence

7. wissenschaftliche Konferenz der Gesellschaft Deutscher N aturforscher und Arzte

Biopolymere und Biomechanik von Bindegewebssystemen

tIerausgegeben von Fritz tIartmann

unter Mitarbeit von Christoph tIartung und tIenning Zeidler

Mit 364 Abbildungen

Springer-Verlag Berlin· tIeidelberg . New York 1974

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Prof. Dr. med. Fritz Hartmann Dr. Ing. Christoph Hartung Dr. med. Henning Zeidler Medizinische Hochschule Hannover Medizinische Klinik D-3 Hannover-Kleefeld Karl-Wiechert-Allee 9

Library of Congress Cataloging in Publication Data

Gesellschaft Deutscher Naturforscher und Arzte Biopolymere und Biomechanik von Bindegewebssystemen

English or German. Bibliography: p. 1. Connective tissues-·Congresses. I. Hartmann, Fritz, 1920- ed. II. Hartung, C, ed. III. Zeidler, Hans, 1915- ed. IV. Title. QM563.G44 1974 611'.0182 74-14943

[SBN-13: 978-3-540-06927-0 e-ISBN-13: 978-3-642-65963-8 00[: 10.1007/978-3-642-65963-8

Das Werk ist urheberrechtlich geschiitzt. Die dadurch begriindeten Rechte, insbesondere die der Dbersetzung, des Nachdruckes, der Entnahme von Abbildungen, der Funksendung, der Wiedergabe auf photomechanischem oder ahnlichen Wege und der Speicherung in Datenverarbeitungsanlagen bleiben, auch bei nur auszugsweiser Verwertung, vorbehalten.

Bei Vervielfaltigungen fiir gewerbliche Zwecke ist gemaB $ 54 UrhG eine Vergiitung an den Verlag zu zahlen, deren H6he mit dem Verlag zu vereinbaren ist.

© by Springer-Verlag Berlin' Heidelberg 1974.

Die Wiedergabe von Gebrauchsnamen, Handelsnamen, Warenbezeichnungen usw. in diesem Werk berechtigt auch ohne besondere Kennzeichnung nicht zu der Annahme, daB solche Namen im Sinne der Warenzeichen- und Markenschutz-Gesetzgebung als frei zu betrachten waren und daher von jedermann benutzt werden diirften.

Offsetdruck und buchbinderische Verarbeitung: Julius Beltz, Hemsbach/Bergstr.

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Introductory Address on Biopolymers and

Biomechanics of Connective Tissue

Ladies and Gentlemen,

In greeting you on behalf of the GDNA, I particularly wish to mention that Prof. BOCK, the chairman elect of our 109th Meeting, to be held in Stuttgart in 1976, is representing the Society here today. You may judge of our intentions in selecting this theme from our choice of invited delegates, whose disciplines include engineering, biophysics, anatomy, biochemistry, and the clinical disciplines of accident and emergency surgery, orthopedics, and rheumatology.

Our theme forms the link in a chain between "The Macromolecule" (GDNA Meeting, held in Vienna in 1966 under the chairmanship of O. KRATZKY) and "Physics and Chemistry in the Service of Other Sciences" (to take place in Berlin in September 1974 under the chairmanship of MAIER-LEIBNITZ).

Because of the nature of modern scientific research, we are today con­fronted with a problem of communication. Whereas the subjects researched are very similar, there are enormous differences in our ways of thinking about them, in the concepts we use, and in the language in which the results are reported. We need to understand each other's scientific jar­gon! This task presents even more difficulty than Germans have in over­coming their inhibitions about talking English in public.

Connective tissue for us here will be bringing together more things than the basic meaning of the term implies, i.e. that it unites cells, con­nects muscle and bones and itself merges into capsules, plates, sheaths, valves, and tubes. For us, it is connecting scientific disciplines and methods, and experience in their application to various fields: machines, and human jOints, synthetic fibers, and the fabric of connective tissue. Our theme provides an opportunity for discussing under common assumptions, or at least comparable assumptions, tissues so diverse as tendons, cap­sules, cartilage, skin, intervertebral discs the valves of the heart, lung and liver tissue, and vessels of various kinds.

The general public is interested in medicine mainly from the point of view of the killer diseases, cancer and cardiovascular disease. However, the most frequent cause of days missed from work, early retirement be­cause of invalidism and suffering among the elderly is deteriorationy of the connective-tissue systems of the joints and spine. This in itself is sufficient reason to research into the origin of such deterioration. Indeed, Lord ZUCKERMAN placed it among the four most urgent tasks of medical research.

The term biopolymers is generally understood to apply to the carriers and transmitters of genetic information that are able to reproduce them­selves; in effect, it includes all living organic polymers, i.e. those subject to continuous catabolism and metabolism, and whose biologic functions are associated with their tertiary and quaternary structure.

The biological functions of the biopolymers of connective tissue depend upon their physical and physicochemical properties. These have to be redefined in terms of the physics and chemistry of natural and artificial high polymers. The biopolymers of connective tissue include polypeptides polymerized to fibers, forming typical tertiary structures with each other and metabolizing polysaccharides with lateral reticulation that form quaternary structures, or textures, with the fibers.

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VI

At this conference we have given pride of place to the habits of thought and methods of mechanics, rheology, and tribology, in other words, the sciences of solid-state properties and lubrication of the moving parts of machinery. Any artifical replacement of worn connective-tissue systems must approximate to the properties described in the concepts of rheo­logy and tribology.

By connective tissue system we understand an ordered arrangement of fibrous elements with viscoelastic inclusions. The three basic types (Fig. 1) make it clear what are the basic elements and the variations in the ways in which they combine to form textures •

. . . . . . .. .

lB" . '. :.:::. ~ ::~ .:: :~':: .

• .... .. eo 0.: ....... . .. .. .... : ... ..... ": .. : .0: 0° I "'0

- kollagene Fibrillen

• Proteoglycane

1. Loose connective tissue consists of a few thin, very tortuous, loosely disposed fibers, together with a large amount of basic substance, rich in glucosamines and poor in sulfates, and containing variable amounts of water. Examples of this type are skin, lungs, and vessels. Numerous variations occur, for instance, in the skin in different parts of the body.

2. Rigid connective tissue consists of many thick, rigidly disposed half­crystalline fiber bundles, together with a small amount of highly poly­merized basic substance, rich in sulfates and containing very little water. Examples of this type are tendons, fasciae, dura mater, and fibrous rings.

3. Basic substance, having variable viscoelastic properties and enclosed by rigid connective tissue.

Examples of this type are joints, intervertebral discs, and the eyes.

The jOint provides a splendid example to illustrate where and how the rheologic and tribologic phenomena involved in sequential or alternating processes stand relative to the biochemical, enzymologic, and immunolo­gic phenomena, and the physiology of muscle pains. The biopolymers and their interconnections can be damaged by oxygen deficiency, release of aggressive enzymes, precipitation of crystals, and muscular strain. Such immunopathologic phenomena as the precipitation and phagocytosis of an­tigen-antibody complexes, mechanical attrition, or tearing of fibers induce the release of aggressive enzymes (Fig. 2).

Connective-tissue systems are of very heterogeneous composition.

For this reason, it is important to consider what property a system will have under the varying conditions that prevail at its natural site in the body. Let us take some examples.

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RiB des

VII

Sensibilisierte phocyten + + + --..... t!j.--~---1~ . +

Rhagocyten }I'

iebJCh __ 1t~F~~~~~~~~~y~F---~«( ~~--:----t"'-II Bn ~, e--..,.~-::---:--:-:~

Subchondrale Osleo>skllerc)se/ nach Mikrolrakluren

co, ~ __________ _ ·r.1·+--=-=,,:,-=,=~r

, Lactat _ --------

mechanische Elemente ___ I!I immunologische Elemenle = biochemische Elemente _

---- 0 , ~ __ _

Substratarme. schlackenreiche Synovia

--

Example 1. Increasing pressure or traction imposes stress on various ele­ments of the quaternary, tertiary, and secondary structures in turn. The curve representing changes in length is consequently not linear (Fig. 3). The speed of application of force can also change the elastic properties. The macromolecules require a certain tissue interval to change position or direction. A tendon to which a high-impact force is applied can break like glass, especially when it is already taut. A certain time is also necessary for it to resume its original shape and lenght after the force is removed. The time dependence of this molecular displacement is most clearly seen in the phenomenon of relaxation. Most connective tissues are not slack, but stressed in their resting position in the body. This normal state of tension is called turgor and is produced by the pressure of the proteoglycane gels enclosed between the fibers. It is a constant,

Uingenanderung Faserwerk Fibrillen Peptidketten

P

~

~Jj;¥lM t,. ~~ ~, .. 41 !A1' ~. ~. 0 ~ ~'j ») . h

. ).J

,--- - - -=:-:...-:=--""""=-----'

Dehnen FlieBen ReiBen

L-____________ ~~~~~~--~~ P ~ plastisches Element Zug p ~ Verformungsrest nach

Entlastung

_ Dehnung } + __ Entdehnung = Hysterese

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VIII

and may even be a control system, but it is certainly a point at which pathologic changes can occur. Thus, we may say that at a given time each connective tissue will be found at a particular point on its pressure or traction curve.

Stretching, gliding, flowing and tearing are determinded by the melting points of the fiber elements. These may, particularly under pathologic condittons, lie within the range of body temperature~. In heterogeneous systems, the rheologic curves are a function of the melting points of the macromolecular aggregates.

It is of special importance to take these facts into consideration where connective tissues have to match the speed of rhythmic stresses without undue lag. Examples: arteries must work to the speed and frequency of the pulse; lungs must adapt to the depth and frequency of respiration; inter­vertebral discs must stand up to walking, running, and jumping.

It is rewarding to consider these motor systems from the viewpoint of biological controls. The macromolecular status of a connective tissue is not only that of a control system; it also comprises correcting elements, e.g. degree of polymerization, water content, number and thickness of the fibrils, and types of polysaccharides. Long-term adaptation, e.g. to growth, stress, and inactivity, has been studied, but short-term adap­tation has yet to be researched.

Example 2 concerns time and the influence of shearing speed on viscosity and thixotropy. Aggregates of macromolecules require a certain time to regroup so as to produce the viscosity that a certain shearing speed re­quires. One could call this a biological time, for the viscoelastic sys­tem regulates a mechanical property within a certain time interval to allow it to perform a biological function. For this reason it is neces­sary to know the local speeds that can occur, e.g. on the surface of joints (Fig. 4).

Viskositat

o Schergeschwindigkeit

Example 3 follows on from the foregoing. The Leeds Group (DOWSON, UNS­WORTH and WRIGHT)have examined various types of lubrication. It is possible that under certain conditions they all occur, not just a single type. This then raises the question as to which solution is realized at a given pressure or speed.

At various sites on the surface of the jOints, lubrication of a diffe­rent type is found (Fig. 5). Most jOint surfaces are irregular in shape and the interface does not fit together snugly; in other words, they are incongruent. The distribution of forces and,during exercise, of lo­cal speeds also fluctuates. It is important to be aware of this situa­tion in order to understand why certain lesions always occur in the same place, e.g. thickening of the bone below the cartilage; outgrowth of cartilage or of new bone (osteophytes); penetration of intervertebral discs into the spinal column.

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=~:':~'i Hydrodynamisch

Steifes Element l .. J Bewegte Flache 3,f~~~f/t.~

Druck- selbstgesteuerte Schmierung

IX

I .. I ~

Elasto-hydrodynamisch

-L~~2·;£..~~J+ .::~; ~:~r .!~i

DruckangepaBte Schmierung

I .. I ~\""~'-""'W»\~~\.'*~>'.

Grenzflachen -Schmierung

~~~;.:.:; Hyalurono- Protein i~!: Wasser

::=::=:: Knorpel

.. Druck _ Scherung

As these examples show, we still have a long way to go before we are able to measure with sufficient accuracy and completeness the processes that occur in living connective-tissue systems and until good models have been developed for the characterization and simulation of these processes.

We shall have done what we set out to do, and fullfilled the intentions of our Society, when we have learned to apply research data in the diag­nosis and treatment of pathologic conditions. I hope the work we are to do at this meeting will take us a step nearer this goal.

Fritz Hartmann

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Inhaltsverzeichnis

I. Die in GeZenken auftretenden Krafte/Foraes Oaauring in the Joints . ........................................................•

H. GROH: Die Krafte bei menschlicher Korperbewegung................ 3

E.L. RADIN: Distribution of Pressure in Loaded Animal Joints ••••••• 13

II. Biomeahanik der GeZenke/ Biomeahanias of Joints ....... ........• 17

B. KUMMER: Biomechanik der Gelenke (Diarthrosen). Die Beanspruchung des Gelenkknorpels.............................................. 19

K. ALTMANN: Von der Entstehung gelenkkopfahnlicher, knorpelbedeck­ter Gebilde auf den Stumpfenden der teilresezierten Rattenfibula im Experiment.................. •. ••..•••••••••• .•.•.• .••• .. .• .•• 29

A. UNSWORTH: Oberflachengestaltung und Lastverteilung in HUft- und Kniegelenk. . • . •• . . •. • . • • ••• • •. •• •• •• •• •• . . • . • . •• • . • . ••• . • . • . •• •. 49

E. ASANG: Individuelle Belastungs- und Verletzungsgrenzen des menschli chen Beins.............................................. 51

Zusarnrnenfassung der Diskussion zu I und II .••.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.• 58

III. BiorheoZogie der WirbeZsauZe/ BiorheoZogy of the Spine ........ 59

A. NACHEMSON: Lumbar Intradiscal Pressure. Results from in Vitro and in Vivo Experiments with Some Clinical Implications ••.••.•.. 61

A. NAYLOR, R.D. SHENTALL, and D.C. WEST: Current Investigations on the Biochemical Aspects of Intervertebral Disc Degeneration and Herniation. •• . . • . . • •• • . • . . . • . • •• • •• •• •• . • . • .• . • .• . • . • . • . • . • •• . . • 77

J.A. SZIRMAI: The Concept of the Chondron as a Biomechanical Unit .• 87

P. OTTE: Die Expansion des Discus intervertebralis bei Osteoporose. 93

J. KRKMER: Biomechanische Veranderungen im Zwischenwirbelabschnitt des Menschen und ihre Bedeutung fUr die Behandlung und Praven-tion bandscheibenbedingter Erkrankungen ••••...••..•••.••••..•.•• 101

Zusarnrnenfassung der Diskussion zu III .•.•••.•.•...•.•.••••.••.••.•• 109

IV. BiorheoZogie von Fasern/BiorheoZogy of Fibers ............. ..... 111

G. ARNOLD und M. ZECH: Biorheologie fast reiner Faserstrukturen im Vergleich mit ProbestUcken aus hyalinen Knorpel .•...•.•.....•••• 113

R. BOWITZ und Th. NEMETSCHEK: Struktur und Dehnungsverhalten von Kollagen •.•.•••••••.•..•••.•.•.••••...•.•..•..•.•.•.•.•.•.•.•.•• 125

R. BONART: Diskussionsbemerkungen zur Deutung der Rontgenklein­winkeleffekte bei der Dehnung von nativ-feuchtem Kollagen ••••.•• 137

B. PFEIFFER: Piezoelectric Constants of the Calcified Collagen Fibril in Human Cortical Bone ••.••.•.•.•.•.•.•••••.•.•••.•.•••.• 143

R. FRICKE: Dependence of Relaxation of Rat Tail Tendons on the Milieu and on the Influence of a Cytostatic Treatment •.•..•.•.•• 149

M. JKGER: Biomechanical Examinations for the Usefulness of Grafts with Different Structural and Conservational Connective Tissue Properties in Orthopedic Surgery................................ 155

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XII

Zusarnrnenfassung der Diskussion zu IV............................... 159

V. BiorheoZogie von HerzkZappen/BiorheoZogy of Heart VaZves ......•. 161

M.I. IONESCU, B.C. PAKRASHI, D.A.S. MARY, and G.H. WOOLER: Biologi-cal Tissue Heart Valve Replacement ••••••••••••••.•••••••••.••••• 163

H. DALICHAU: Bio-Rheologie der durch autologes Bindegewebe ersetz­ten Herzklappen. Mechanische und biologische Ursachen fur ihr Versagen. • • • • . • • . • • • • • • • . • • • • • • . • • • • • • . • • • • . • • • • • • • • . • • • . . • • • . •• 171

H. ADAMCZAK: Herzklappen aus kunstlichen Werkstoffen ••••••••.•••••• 179

VI. BiorheoZogie von Gefassen/BiorheoZogy of VesseZs ...... ......... 189

Y.C. FUNG: Biorheology of Loose Connective Tissues, Especially Blood Vessels •••••.•.••••••••••••••.•.••.•••••.••••••••••••••••• 191

C. HARTUNG: Vascular Tissues - a Twophase Material? ••••••••.••••.• 211

O.H. MAHRENHOLTZ: On the Flow of Viscous Fluids in Systems of Elastic Tubes................................................... 221

H.G. VOGEL: Composition and Properties of Skin During the Ageing Process and Under the Influence of Desmotropic Compounds •••••.•• 227

G. BUBLITZ: Veranderungen des Bindegewebes nach Einwirkung ionisie-render Strahlen •.••••••.••••.•••••••.•••••••••••••••.•.••••.•••• 231

Zusarnrnenfassung der Diskussion zu VI... • . • • • • • • • • • • • • • . • • • • . • • • • • •• 235

VII. AnormaZes FZie~verhaZten von HoahpoZymeren/AbnormaZ FZow Be-havior of High PoZymers ......................................•.. 237

J. KLEIN: Anormales FlieBverhalten von Hochpolymeren ••••••••••••••• 239

E. KUSS: The Pressure-Dependence of Viscosity and its Relation to Lubrication .••.••.••••.•••••••.••••.•.••••..•.•••••••.••••••••.• 241

E. KILLMANN: Zur Adsorption makromolekularer Stoffe •••••••••••..••• 249

Zusarnrnenfassung der Diskussion zu VII ••..••••••••.••••••••.•.•••••• 258

VIII. BiorheoZogisahe Eigensahaften des GeZenkknorpeZs/BiorheoZogia Properties of Joint CartiZage .. ...................•............. 259

C.A. McDEVITT and H. MUIR: A Biochemical Study of Experimental and Natural Osteoarthrosis ••••••••••••••••••.••••••.•••••••••••••••• 261

E.L. RADIN: Experimental Osteoarthrosis in Animals ••.•.•••.•••••••. 269

W. WEGNER: Zur Bio-Rheologie des Epiphysen- und Gelenkknorpels bei Tieren ..•••••••.•••••••.•.•.••.•.••.•.•.••...•.•.•.••••••..••••• 271

W. PUHL and W. REMUS: Correlation of Various Stress and Surface Contoures in Articular Cartilage .•••••.••••..•.••.•.•••.••••.•.• 283

I.-E. RICHTER: Oberflachen- und Schichtenstruktur gesunden und kranken Knorpels ••.••••.•••..•.••••.••••..••.••••.•.••••••.•••.• 291

H.J. REFIOR: Scanning Electron Microscopic Examinations of the Sur­face Behavior of Healthy Articular Cartilage Under Pressure Forces .••.•.•.••.•••••••••.•..•.••••••.•.•••••••••••••••••••.••• 303

Zusarnrnenfassung der Diskussion zu VIII •••••••.••••••••.••••••.•••.. 307

IX. BiorheoZogisahe Eigensahaften der GeZenkfZussigkeit/BiorheoZo-gia Properties of Joint FZuid ................. ........•......... 309

H. GREILING: Biorheological Properties and the Proteo Hyaluronate Content of Synovial Fluid •.•.•.••••.••••••••••.••••••.•••••••••• 311

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XIII

C.F. PHELPS and E.D.T. ATKINS: Implications. of the Tertiary Struc-ture of Glycosaminoglycans and Proteocoglycans •••••••.•••.•••••• 317

I. KARABABA and A.I. BAILEY: EinfluB von Pharmaka auf die Oberfla­chenspannung der Synovialfllissigkeit ••.••••••••••.••••.•••.•••.• 327

X. Bewegungsformen von GeZenken/Types of Joint Movement . ....•...... 333

M.I.V. JAYSON: Pressures Within the Human Knee: The Changes During Quadriceps Contraction in Normal and Diseased Joints .••••••••••• 335

H. CZICHOS: Die tribophysikalischen Abnutzungsmechanismen von Bewe-gungssystemen. • • • • • • • • • • • • • • • . • . • • • • • • • • • • • • • • • • • • . • . • • . • • • • • • •• 339

Zusammenfassung der Diskussion zu X................................ 347

XI. Reaktionsformen von KnorpeZ unter Druck/Types of Reaction in CartiZage Under Pressure ........................................ 349

K. WALCHER: Reaktionsformen des hyalinen und Faserknorpels unter Druckbelastung •..••.••••••••••••••.•.••••.•••••.••••.••••••••••• 351

T.E. HARDINGHAM and H. MUIR: Hyaluronic Acid in Proteoglycan Aggre-gation •••••••••.•••••••••••.•.••••••••••••••••••.••••••••••••.•. 359

M.H. HACKENBROCH: The Effects of Quantified Distraction on Articu-lar Cartilage ••••••••.••••••••••••••.•.••••••.••••••••••.••.•••• 365

Zusammenfassung der Diskussion zu XI............................... 373

XII. GeZenkschmierung/Joint Lubrication ..... .•..........•.•........ 375

A. UNSWORTH: Die Grenzflache Knorpel - Gelenkfllissigkeit und die Typen von Gelenkschmierung bei verschiedenen Drucken und Ge-schwindigkei ten. . • • • . • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • . • • • • • . • • • . • • • • • • . . • •• 377

W.J. BARTZ: Biotribologie - Analogien zwischen Medizin und Technik. 387

Zusammenfassung der Diskussion zu XII.............................. 398

XIII. Die GrenzfZachen MetaZZ-Kunststoff. MetaZZ-MetaZZ und Kunst­stoff-Kunststoff/The Interfaces MetaZ-PZastics. MetaZ-Metal and Plastics-Plastics ............................................... 399

R. MATHYS, Sr. and R. MATHYS, Jr.: Die Grenzflachen Metall-Metall, Metall-Kunststoff, Kunststoff-Kunststoff .•••••••••.•••.•.•••.••. 401

R. K6LBEL: Problems of Mechanical Strength of the Interface PMMA­Cancellous Bone in Implant Fixation............................. 409

H.G. WILLERT: Zur Problematik der Zementverankerung im Knochen ••••• 417

M. J~GER, W. KUSSWETTER, J. RUTT, M. UNGETHUM,and R. BURKHARDT: Loosening of the Cemented Prosthetic Cup in Total Hip Replace-ment by Torsional Loading....................................... 421

Zusammenfassung der Diskussion zu XIII ••••.•...•••.•••.•••••••••••. 427

XIV. Kavitation in Gelenken/Cavitation in Joints . .•................ 429

A. UNSWORTH: The Cracking of Human Joints ••••••••••••.••••••••••.•. 431

F. ERDMANN-JESNITZER und H. LOUIS: Die bei der Kavitation auftre-tende Beanspruchung............................................. 437

H. LOUIS: Mechanismen und Formen der Zerstorung bei Kavitation ••••• 447

Zusammenfassung der Diskussion zu XIV ••••••.•••••..••••••.•••.•.•.• 458

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XV. Gelenkersatz unter biomechanischen Gesichtspunkten/Biomecha-nical Aspects of Joint Replacement .........•.....•..........••.. 459

H.U. DEBRUNNER: Der Ersatz von Gelenken unter biomechanischen Ge-sichtspunkten .................................................... 461

N. GSCHWEND und S. BEST: Erfahrungen mit Kniegelenks-, Ellenbogen-, Hand- und Fingergrundgelenks-Ersatz .•••••••.••••...•.•.•••••••.. 469

M. UNGETHUM: The Tribology of the Total Hip Replacement ••..•••••.•. 477

XVI. Rheometrie und Strukturrheologie von Biopolymeren/Rheometry and Structural Rheology of Biopolymers •• ....••.......... , ....... 485

E. GRUBER, K. LEDERER, and J. SCHURZ: Rheometry and Structure-Rhe-ology of Biopolymers............................................ 487

H. CHMIEL: Probleme der Grenzflache Blut - Kunststoff •.••••.••••••• 505

XVII. Messung rheologischer und tribologischer Grossen an mensch­lichen Gelenken in vivo/In-vivo Measurement of Rheologic and Tribologic Parameters in Human Joints .•....••.•...•••.•. ....•... 509

Ch. WAGNER: Die Messung rheologischer GraBen an Gelenken der menschlichen Hand in vivo •••••••••••••.•.•••.•.•••••...•••.••••• 511

V. WRIGHT: The Rheology of Joints ••.•••••••.•••.....•••.•••••••.••• 519

Y.C. FUNG: Concluding Remarks from the Point of View of an Engineer 533

H. TSCHERNE: Zusammenfassung der Ergebnisse und Ausblick auf zu­ktinftige Probleme aus der Sicht des Arztes ••••••••...•••.•.•.••• 535

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H. Adamczak

K. Altmann

O. Anna

G. Arnold

E. Asang

W.J. Bartz

H.F. Bauer

J. Benfer

List of Participants

Institut fUr Kunststoffverarbeitung

51 Aachen Pontstrasse 49 (GFR)

Anatomisches Institut der Universitiit Heidelberg

69 Heidelberg (GFR)

Abteilung fUr Biomedizinische Technik und Krankenhaustechnik der Medizinischen Hochschule Hannover

3000 Hannover Karl-Wiechert-Allee 9 (GFR)

Abteilung Anatomie der Medizinischen Fakultiit an der Rhein. -West£. Techn. Hochschule Aachen 51 Aachen (GFR)

Facharzt fUr Chirurgie

8000 Munchen 40 Belgradstrasse 5 (GFR)

Institut fUr Erd5lforschung 3000 Hannover Am kleinen Felde 30 (GFR)

Institut fUr Verfahrenstechnik der Technischen Universitiit Berlin

1000 Berlin 10 Ernst-Reuter-Platz 7

Institut fUr Biochemie der Stiidtischen Krankenanstalten K5ln

5000 K5ln-Meerheim Ostmeerheimer Strasse 200 (GFR)

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XVI

S. Best

H. E. Bock

R. Bonart

R. Bowitz

G. Bublitz

H. Chmiel

H. Czichos

H. Dalichau

Klinik Wilhelm Schulthess

CH 8032 Zurich Neumunsterallee 3 Switzerland

Medizinische Universitiitsklinik

74 Tubingen (GFR)

Technische Universitiit Berlin Organische Werkstoffe/Polymer Physik

1000 Berlin 12 Englische Strasse 20 (GFR)

Pathologisches Institut der Universitiit Heidelberg

69 Heidelberg Berliner Strasse 5 (GFR)

Stiidtis che Krankenanstalten -R ontgenabteilung-

33 Braunschweig Salzdahlumer Strasse 90 (GFR)

Helmholtz-Institut Forschungsgesellschaft fUr Bio­medizinische Technik der Rhein. -Westf. Techn. Hochschule Aachen

51 Aachen Goethestrasse 27-29 (GFR)

Bundesanstalt fUr Materialprufung

1000 Berlin 45 Unter den Eichen 87 (GFR)

Chirurgische Klinik -Abt. Thorax­chirurgie der Medizinischen Hoch­schule Hannover

3000 Hannover Karl-Wiechert-Allee 9 (GFR)

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XVII

H. U. Debrunner

F. Erdmann-Jessnitzer

P. Fietzek

R. Fricke

Y.C. Fung

G. H. Gottner

H. Greiling

H. Groh

Inselhospital - Orthopadische Klinik

CH 3008 Bern Switzerland

Institut fUr Werkstoffkunde der Technischen Universitat Hannover

3000 Hannover Appelstrasse 24 A (GFR)

Max-Planck-Institut fUr Biochemie

8033 Martinsried (GFR)

Medizinische Hochschule Hannover Department Innere Medizin

3000 Hannover Karl-Wiechert-Allee 9 (GFR)

University of California, San Diego Department of AMES (Bioengineering)

La Jolla, California 92037 (USA)

Institut fUr Erdolforschung

3000 Hannover Am kleinen Felde 30 (GFR)

Klinisch-chemisches Zentral­laboratorium der Medizin. Fakultat an der Rhein. - Westf. Techn. Hoch­schule Aachen

51 Aachen Goethestrasse 27 (GFR)

Institut fUr Biomechanik der Deutschen Sporthochschule Koln

5000 Koln-Mungersdorf Carl-Diem-Weg 5 (GFR)

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XVIII

E. Gruber

M. H. Hackenbroch

F. Hartmann

C. Hartung

E. Heidemann

M. I. Ionescu

M. Jager

M. I. V. Jayson

Institut fUr Makromolekulare Chemie der Technischen Hochschule Darmstadt

61 Darmstadt Alexanderstrasse 24 (GFR)

Orthopadische Klinik der Universitat Munchen

8000 Munchen 90 Harlachinger Strasse 51 (GFR)

Medizinische Hochschule Hannover Department Innere Medizin

3000 Hannover Karl-Wiechert-Allee 9 (GFR)

Abteilung fUr Biomedizinische Technik und Krankenhaustechnik der Medizinischen Hochschule Hannover

3000 Hannover Karl-Wiechert-Allee 9 (GFR)

61 . Darmstadt Schlol3gartenstrasse 4-6 (GFR)

The General Infirmary Department Cardiothor. Surgery Great George Street

Leeds 1 (England)

Orthopadische Klinik der Universitat Munchen

8000 Munchen 90 Harlachinger Strasse 51 (GFR)

University of Bristol Department Medicine

Bristol (England)

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XIX

1. Karababa

E. Killmann

J. Klein

w. Klofat

R. Kolbel

B. Krempien

J. Kramer

W. Kusswetter

Institut fUr Physik und Chemie der Grenzflachen

7000 Stuttgart 1 Romerstrasse 32 a (GFR)

Institut fUr Technische Chemie der Technischen Universitat MUnchen

8000 Munchen 2 Arcisstrasse 21 (GFR)

Institut fUr Chemische Technologie der Technischen Universitat Braunschweig

33 Braunschweig Hans-Sommer-Strasse 10 (GFR)

Deutsche Forschungsgemeinschaft

53 Bonn-Bad Godesberg Kennedyallee 40 (GFR)

Orthopadische Klinik der Freien Universitat Berlin

1000 Berlin 33 (Dahlem) Clayallee 229 (GFR)

69 Heidelberg Berliner Strasse 5 (GFR)

Orthopadische Klinik der Universitat Dusseldorf

4000 Dusseldorf Moorenstrasse 5 (GFR)

Orthopadische Klinik der Universitat Munchen

8000 Munchen 90 Harlachinger Strasse 51 (GFR)

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xx

B. Kummer

E. Kuss

K. Lederer

H. Lippert

H. Louis

O. Mahrenholtz

R. Mathys

P. Muller

Anatomisches Institut der Universitat Koln

5000 Koln-Lindenthal Lindenburg (GFR)

Institut fUr Erdolforschung

3000 Hannover Am kleinen Felde 30 (GFR)

Institut fUr Makromolekulare Chemie der Technischen Hochschule Darmstadt

61 Darmstadt Alexanderstrasse 24 (GFR)

Abteilung fUr funktionelle und an­gewandte Anatomie der Medizinischen Hochschule Hannover

3000 Hannover Karl-Wiechert-Allee 9 (GFR)

Institut fUr Werkstoffkunde B der Technischen Universitat Hannover

3000 Hannover Appelstrasse 24 A (GFR)

Lehrstuhl B fUr Mechanik der Technischen Universitat Hannover

3000 Hannover Appelstrasse 24 B (GFR)

Instrumentenfabrik

CH 2544 Bettlach Switzerland

Max-Planck-Institut fUr Biochemie

8033 Martinsried (GFR)

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XXI

H. Muir

A. Nachemson

A. Naylor

Th. Nemetschek

P. Otte

A. J. Palfrey

I. Paul

W. Pechold

B. Pfeiffer

The Mathilda and Tevence Kennedy Institute of Rheumatology-Bute Gardens Hammersmith

London W 6 7 DW (England)

Sahlgren Hospital, Orthopaedic Surgery I

S 41345 Goteborg Sweden

3 Mornington Villas Manningham Lane

Bradford BD 8 7 HE (Yorkshire (England)

Pathologisches Institut der Universitat Heidelberg

69 Heidelberg Berliner Strasse 5 (GFR)

Orthopadische Klinik und Poliklinik der Johann-Gutenberg- Universitat

65 Mainz Langenbeckstrasse 1 (GFR)

Charing Cross Hospital, Medical School Department Anatomy Fulham Palace Road

London W 6 8 RF (England)

Mass. Institute of Technology Department Mechanical Engineering Biomed. Engineering

Boston (Massachusetts 02114 (USA)

Institut fUr Physik II der Universitat

79 Ulm (GFR)

Abteilung fUr Biomedizinische Technik und Krankenhaustechnik der Medizinischen Hochschule Hannover

3000 Hannover Karl-Wiechert-Allee 9 (GFR)

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XXII

C.F. Phelps

K. Preu{3

W. Puhl

E.L. Radin

H.J. Refior

I. E. Richter

J .A. Szirmai

L. C. Schulz

H. Tscherne

University of Bristol Department Biochemistry

Bristol BS 8 1 TD (England)

Deutsche Forschungsgemeinschaft

53 Bonn-Bad Godesberg KennedyaUee 40 (GFR)

69 Heidelberg-Schlierbach Schlierbacher Landstrasse 200 a (GFR)

Harvard Medical School Department Orthopaedic Surgery

Boston/Massachusetts 02114 (USA)

Orthopadische Klinik der Universitat Munchen

8000 Munchen 90 Harlachinger Strasse 51 (GFR)

Institut fUr allgemeine und experimentelle Pathologie der BW

65 Mainz Friedrich-Schneider-Strasse 14 (GFR)

Grunder 5

Amsterdam 1127 Netherlands

Institut fUr Pathologie der Tierarztlichen Hochschule Hannover

3000 Hannover Bischofsholer Damm 15 (GFR)

Unfallchirurgische Klinik der Medizinischen Hochschule Hannover

3000 Hannover Karl-Wiechert-Allee 9 (GFR)

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XXIII

M. Ungethiim

A. Unsworth

H.G. Vogel

C. Wagner

K. Walcher

W. Wegener

H.G. Willert

V. Wright

Orthopiidische Klinik der Universitiit Miinchen

8000 Miinchen 90 Harlachinger Strasse 51 (GFR)

University of Leeds Rheumatism Research Unit School of Medicine 44. Clavendon Road

Leeds (England)

Farbwerke Hoechst

6230 Frankfurt 80 Postfach 800320 (GFR)

Max-Planck-Institut fiir Systemphysiologie Dortmund

46 Dortmund Rheinlanddamm 201 (GFR)

St. Josephskrankenhaus Chirurgische Abteilung II

1000 Berlin 42 Biiumerplan 24 (GFR)

Institut fiir Tierzucht der Tieriirztlichen Hochschule Hannover

3000 Hannover Bunteweg 17 (GFR)

Orthopiidische Klinik der Universitiit Frankfurt

6000 Frankfurt/Main (GFR)

University of Leeds Rheumatism Research Unit School of Medicine 44. Clavendon Road

Leeds (England)

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XXIV

M. Zech

H. Zeidler

Abteilung Anatomie der Medizinischen Fakultat an der Rhein. -Westf. Techn. Hochschule Aachen

51 Aachen (GFR)

Medizinische Hochschule Hannover Department Innere Medizin

3000 Hannover Karl-Wiechert-Allee 9 (GFR)