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Festsymposium anlässlich der Wiederbesetzung des Lehrstuhls für Suchtforschung der Universität Heidelberg verbunden mit dem 16. Wissenschaftlichen Gespräch der Deutschen Gesellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie (DG-Sucht) und der Gründung des Feuerlein Centrums für Translationale Suchtmedizin (Feuerlein CTS) 23. – 25.02.2017 ӏ Universität Heidelberg The Next Generation of Progress Herausforderungen für Suchtforschung und Suchttherapie DG SUCHT Deutsche Gesellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie e.V.

DG SUCHT · Traditions and perspectives regarding alcohol use disorder management in France Henri-Jean Aubin (FR) Alcoholism is not (only) a brain disorder: Is there a need for alcohol

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Page 1: DG SUCHT · Traditions and perspectives regarding alcohol use disorder management in France Henri-Jean Aubin (FR) Alcoholism is not (only) a brain disorder: Is there a need for alcohol

Festsymposium anlässlich der Wiederbesetzung des Lehrstuhls für Suchtforschung der Universität Heidelberg verbunden mit dem

16. Wissenschaftlichen Gespräch der Deutschen Gesellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie (DG-Sucht) und der

Gründung des Feuerlein Centrums für Translationale Suchtmedizin (Feuerlein CTS)

23. – 25.02.2017 ӏ Universität Heidelberg

The Next Generation of ProgressHerausforderungen für Suchtforschung und Suchttherapie

DG SUCHTDeutsche Gesellschaft für Suchtforschungund Suchttherapie e.V.

Page 2: DG SUCHT · Traditions and perspectives regarding alcohol use disorder management in France Henri-Jean Aubin (FR) Alcoholism is not (only) a brain disorder: Is there a need for alcohol

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3 Grußwort

4 Programm Festsymposium

5 Programm Wissenschaftliches Gespräch

7 Referenten

Inhalt

Wissenschaftliche LeitungProf. Dr. Falk KieferZentralinstitut für Seelische GesundheitMannheim

Veranstaltungsorte23.02.2017Alte Aula und Bel EtageUniversität HeidelbergGrabengasse 1,69117 Heidelberg

24. – 25.02.2017Internationales Wissenschaftsforum Heidelberg (IWH)Hauptstraße 24269117 Heidelberg

AnmeldungDie Teilnahme am Festsymposium am 23.02.2017 ist kostenfrei.Um Anmeldung auf der Webseite: www.alkoholforschung.de wird gebeten.

Das Wissenschaftliche Gespräch der DG-Sucht (24. – 25.02.2017) ist bereits ausgebucht; eine Anmeldung ist nicht mehr möglich.

Kooperationspartner

Veranstalter

DG SUCHTDeutsche Gesellschaft für Suchtforschungund Suchttherapie e.V.

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Grußwort

Die Wissenschaftlichen Gespräche der Deutschen Gesellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie sind nicht irgendein Gesprächsformat zum Thema Sucht. Wie zu kaum einem anderen Anlass kommen bei den Wissenschaftlichen Gesprächen die führenden Experten zu Abhängigkeiten, Prävention und Behandlung zusammen, um gemeinsam mit herausragenden Fachleuten aus dem Ausland die neuen Herausforderungen in diesen Feldern zu diskutieren und zu bewerten. Mir liegt das 16. Wissenschaftliche Gespräch der DG-Sucht, das in diesem Jahr in Heidelberg statt� ndet, besonders am Herzen – nur wenn wir etwas verstehen, ist rationales politisches Handeln möglich!

Der erste Präsident der Deutschen Gesellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie Wilhelm Feuerlein sagte: „Die Grundhaltung, Forschungsfragen aus klinischen Notwendigkeiten heraus abzuleiten, prägte alle meine Forschungsaktivitäten.“ Forschungsbedarf zu erkennen, stellt eine wichtige Aufgabe dar. Forschungsergebnisse e� ektiv in die Praxis zu übertragen, ist keine minder große Herausforderung. Für mich ist klar: Wissenschaftliche Erkenntnisse sollen die Grundlage bilden für Prävention, für Schadens-minimierung, aber auch für die Weiterentwicklung der Versorgungslandschaft.

Im Mittelpunkt Ihrer Tagung stehen insbesondere zwei Themen: Neue Verhaltenssüchte und die Her-ausforderungen, die mit neuen, auf dem Markt verfügbaren psychoaktiven Substanzen einhergehen. Ihre Hinweise haben für meine Agenda entscheidende Bedeutung: Nur mit Ihrer Hilfe konnte es 2016 gelingen, endlich eine ö� entliche Debatte über die gesundheitlichen und sozialen Folgen der Digitalisierung auszulösen. Seither arbeite ich mit den Beteiligten – viele von Ihnen sind Mitglieder der vom Drogen- und Suchtrat eingesetzten Arbeitsgruppe – an ersten Lösungsbeiträgen.

Die Wiederbesetzung des Lehrstuhls für Suchtforschung an der Universität Heidelberg und die Gründung des Feuerlein Centrums für Translationale Suchtmedizin sind ausgezeichnete Nachrichten. Sie scha� en die Gewähr, dass die Universität Heidelberg und das Zentralinstitut für Seelische Gesundheit in Mannheim auch in Zukunft eine unserer wertvollsten Wissensschmieden in Sachen Sucht sein werden. Hier wird er ausgebildet – der Nachwuchs, den wir für unser Thema in Theorie und Praxis brauchen. Durch Herrn Prof. Kiefer, dem neuen Lehrstuhlinhaber, können wir aus Heidelberg und Mannheim viel erwarten!

Allen Teilnehmerinnen und Teilnehmern des Kongresses wünsche ich einen regen Austausch und neue Impulse für die eigene Arbeit.

Ihre

Marlene Mortler, MdBDrogenbeauftragte der Bundesregierung

Marlene MortlerDrogenbeauftragte der Bundesregierung

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Programm Festsymposium

Donnerstag, 23. Februar, 16.00 Uhr s.t.Ort: Alte Aula, Universität Heidelberg

Erö� nunga Bernhard Eitel, Rektor der Universität Heidelberg

Grußwortea Andreas Meyer-Lindenberg, Vorstandsvorsitzender des

Zentralinstituts für Seelische Gesundheit, Mannheim

a Sergij Goerdt, Dekan der Med. Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg

a Rainer Thomasius, Präsident der Deutschen Gesellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie (DG-Sucht)

Plenarvorträgea Aktuelle Trends beim Alkohol- und Drogenkonsum

und hierdurch bedingte Schäden: Implikationen für moderne Gesellschaften

Jürgen Rehm (Toronto)

a Immer wieder au� ören: Wege aus der Sucht Falk Kiefer (Heidelberg)

a Gründung des Feuerlein Centrums für Translationale Suchtmedizin (Feuerlein CTS)Katrin Erk, Falk Kiefer, Andreas Meyer-Lindenberg,Barbara Richter, Anett Rose-Losert (Mannheim, Wiesloch)

a Grußwort: Leitender Ministerialrat Hartmut Schrade, Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst Baden-Württemberg und Vorsitzender des Aufsichtsrat des ZI

Musik:

Get togetherBeginn: ca. 18.00 Uhr Ort: “Bel Etage” Universität Heidelberg

Alte Aula der Universität Heidelberg Bild

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Programm Wissenschaftliches Gespräch

Freitag, 24. Februar 2017 / Friday, 24 February 2017Ort: Internationales Wissenschaftsforum (IWH) Heidelberg, Universität Heidelberg Sprache: Englisch

a 09:00 – 10:45Neuroscience-based pro� ling of substance use disordersChair: Falk Kiefer (DE)

Neuroscience-informed treatment of alcohol use disor-ders: Perspectives for the next generation of addiction scientistsJoseph Schacht (US)

Staging and pro� ling in addiction: Novel research andperspectivesAnneke Goudriaan (NL)

The road to recovery: Could neuroscience light the way?Karen Ersche (GB)

10:45 Co� ee

a 11:15 – 12:45Behavioral addictions and technologyChair: Michael Soyka (CH)

Non-substance addictions in the contexts of DSM-5 and ICD-11Marc Potenza (US)

Technology and addiction: A new frontierConor Farren (IE)

12:45 Lunch

a 13:30 – 15:30 Trajectories of addiction treatment in EuropeChair: Karl Mann (DE)

From di� erent traditions to converging strategies: Addiction treatment in Eastern EuropeMarcin Wojnar (PL)

Stockholm Health Care Services: A process-based and operationalized model for future addiction treatment?Johan Franck (SE)

Chair: Michael Smolka (DE)

Traditions and perspectives regarding alcohol use disorder management in FranceHenri-Jean Aubin (FR)

Alcoholism is not (only) a brain disorder: Is there a need for alcohol treatment centers?Sebastian Müller (DE)

15:30 Co� ee

a 16:00 – 17:00 Psycho- and pharmacotherapy in addictionChair: Rainer Spanagel (DE)

Complex multi-problem patients – some thoughts on past and future trendsGeert Dom (BE)

Optimizing future psychopharmacological research in addiction: The ICCAM initiativeAnne Lingford-Hughes (GB)

Abendveranstaltung / Social Eveningab 18:00 / from 18:00

Führung Schloss Heidelberg / Heidelberg castle guided tourGesellschaftsabend / Networking Evening

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Samstag, 25. Februar 2017 Ort: Internationales Wissenschaftsforum (IWH) Heidelberg, Universität Heidelberg Sprache: Deutsch

a 09:00 – 10:30Zukunft Sucht: was muss sich ändern?Vorsitz: Rainer Thomasius (DE)

Die Zukunft der Suchthilfe Hans-Jürgen Rumpf / Eva Hoch (DE)

Paradigmenwechsel in der Suchtbehandlung – von Geboten zu MöglichkeitenMichael Musalek (AT)

10:30 Ka� eepause

Programm Wissenschaftliches Gespräch

Bild

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a 11:00 – 12:30 Neue Substanzen – neue HerausforderungenVorsitz: Christian Mueller (DE)

Crystal Meth und New Research ChemicalsUlrich Zimmermann (DE)

Renaissance der serotonergen Halluzinogene in Psychiatrie und GesellschaftBoris Quednow (CH)

12:30 Gemeinsames Mittagessen

13:30 Ende der Veranstaltung

Schloss Heidelberg

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Referenten

Jürgen Rehm, PhDDirector, Institute for Mental Health Policy Research, CAMH, CanadaSenior Scientist, Campbell Family Mental Health Research Institute, CAMH, Canada

Jürgen Rehm, Ph.D., ist Direktor am Institute for Mental Health Policy Research und leitet das PAHO WHO Collaborating Centre, beides am Centre for Addiction and Mental Health in Toronto, Kanada. Weiterhin hat er den Lehrstuhl für Addiction Policy an der Dalla Lana School of Public Health der University of Toronto inne und arbeitet als Bereichsleiter am Institut für Klinische Psychologie und Psychotherapie an der TU Dresden. Dr. Rehm verö� entlichte mehr als 800 peer-reviewed Zeitschriftenartikel; er wurde in den letzten drei Jahren in der Liste der "ISI/Thompson Reuters globally most highly cited" angeführt, die die jeweils meistzitierten 1% der Wissenschaftler in den jeweiligen Fachdisziplinen au� ührt. Dr. Rehm wurde weiterhin mit dem Jellinek Award ausgezeichnet, dem weltweit wichtigsten Preis im Feld der Alkoholforschung. Er fungierte als Berater für zahlreiche Länder und ist seit mehr als 10 Jahren Mitglied des WHO Expert Advisory Panel on Drug Dependence and Alcohol Problems.

Aktuelle Trends beim Alkohol- und Drogenkonsum und hierdurch bedingte Schäden: Implikationen für moderne GesellschaftenGlobal stieg der Konsum von Alkohol und der meisten psychoaktiven Drogen über die letzten 25 Jahre an. Auch substanzbedingte Schäden wie die Krankheitslast nahmen in diesem Zeitraum zu. Und selbst in Regionen, wo Alkoholkonsum zurückging (wie in der Europäischen Region der Weltgesundheitsor-ganisation), stieg die alkoholbedingte Krankheitslast weiter an.

Alkohol und Drogen schädigen nicht nur eine kleine Minderheit von Süchtigen. Wie die letzten Entwick-lungen in den USA zeigen, spielen sie eine wichtige Rolle bei der Stagnation oder sogar dem Rückgang der Lebenserwartung in Teilen der Bevölkerung. Dabei sind insbesondere die Auswirkungen von Alkohol und Drogen auf Leberzirrhose und Verletzungen von Bedeutung, bei letzteren insbesondere die Aus-wirkungen auf Suizid und Vergiftungen.

Der Vortrag gibt einen Überblick über Konsumtrends von Alkohol und den wichtigsten Drogen und über damit verbundene Mortalität und Krankheitslast. Mögliche Interventionen zur Verbesserung der Situation werden aufgezeigt.

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Referenten

8

Prof. Dr. med. Falk KieferDirektor der Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit,Lehrstuhl für Suchtforschung, Universität Heidelberg

Falk Kiefer studierte Medizin und promovierte an der Universität Erlangen und absolvierte seine psychia-trisch-psychotherapeutische Facharztweiterbildung in der Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie und der Neurologischen Klinik des Universitätsklinikums Hamburg-Eppendorf, wo er auch 2004 habilitierte. Im gleichen Jahr erhielt er einen Ruf der Universität Heidelberg auf eine Professur für Psychiatrie und Psychotherapie. Im Jahr 2016 übernahm er den Lehrstuhl für Suchtforschung verbunden mit der Position des Ärztlichen Direktors der Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin am Zentralinstitut für Seelische Gesundheit (ZI) in Mannheim. Falk Kiefer ist President-elect der Deutschen Gesellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie (DG-Sucht), Vice-Chair der Sektion Addictive Behaviours der European Psychiatric Association (EPA) und Vorstand der Deutschen Suchtstiftung. Er ist Herausgeber der Zeitschrift European Addiction Research und Board Member der Zeitschriften Addiction Biology und Alcohol and Alcoholism. Für seine wissenschaftlichen Arbeiten wurde Falk Kiefer mehrfach ausgezeichnet, unter anderem mit dem Forschungspreis der European Psychiatric Association (EPA), dem Wilhelm-Feuer-lein-Suchtforschungspreis und Fellowship Awards der World Psychiatric Association (WPA), des European College of Neuropsychopharmacology (ECNP) und der Deutschen Gesellschaft für Biologische Psychiatrie.

Immer wieder au� ören – Wege aus der SuchtAktuelle Erkenntnisse zu den Mechanismen süchtigen Verhaltens ermöglichen es, Phänomene der selektiven Wahrnehmung, Präferenz und Willensfreiheit in einem neuen Kontext zu sehen. Das Ziel der modernen Suchtbehandlung ist die Nutzung dieser Erkenntnisse, um die Betro� enen mit indivi-dualisierten Therapieverfahren darin zu unterstützen, sich aus ihrer auf das Suchtmittel ausgerichteten Erlebniswelt zu befreien.

Overcoming addictionRecent data on the neurobiology of addictive behaviors allow new insights into the pathophysiology of selective attention, preference, and decision making. During the process of becoming addicted, and due to the reinforcing action of addictive compounds, drug-associated stimuli gain subjective relevance: The world of an addicted person narrows down to anything that, in the addict’s experience, has a connection to the addictive compound. The drug of choice is prioritized in the addict’s cognitive processes and preferred in action planning, which increases its relevance. Addictive behavior thus dominates day-to-day life, making it very di� cult or even impossible, to overcome. ‘Choice’ – the active decision to consume tobacco, alcohol or another drug – becomes ‘habit’, a pattern that controls the addict’s behavior via subconscious preferences and automated actions. We were able to show that extinction training, attentional retraining, neurofeedback therapy and mindfulness-based interventions help addicted persons to reduce their cue-reactivity in response to drug-associated stimuli. They regain control over drug-associated habits and open their mind to an environment not linked with or reinforced by drugs or addictive behaviors. Therapies aiming at extinguishing the neuronal response to drug-associated stimuli and mindfulness-based interventions are both modulated in their e� ectiveness by personal characteristics. Improving our understanding of how these characteristics impact therapy, weighing them and using them to develop custom-made interventions within the concept of ‘precision medicine’ will be the focus of our research in coming years. We want to support patients in their attempt to stop ploughing on and sharpen their awareness of a world beyond the self-limiting existence that is substance addiction.

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Referenten

Joseph P. Schacht, PhDHead, Alcohol and Brain Imaging Laboratory (ABIL), Addiction Sciences Division, Department of Psychiatry & Behavioral Sciences, Medical University of South Carolina

Joseph P. Schacht, Ph.D. is professor and licensed clinical psychologist in the Addiction Sciences Division of the Department of Psychiatry and Behavioral Sciences at the Medical University of South Carolina (MUSC), where he leads the Alcohol and Brain Imaging Laboratory (ABIL). He received his AB in Psychology and Philosophy from the University of Michigan, his PhD in Clinical Psychology and Neuroscience from the University of Colorado, Boulder, and completed his predoctoral internship and postdoctoral fellowship at MUSC. Dr. Schacht’s program of research aims to translate basic neurobiological processes into improved treatment outcomes for substance use disorders. He has been funded by the National Institute on Drug Abuse (NIDA) and the National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism (NIAAA), and is particularly known for his work in using behavioral genetics and functional neuroimaging to understand alcohol and drug craving and cue reactivity. Dr. Schacht is currently the principal investigator for two NIAAA grants, one which focuses on neural connectivity di� erences associated with the transition from heavy drinking to alcohol dependence, and the other of which employs a pharmacogenetic approach to evaluate a novel pharmacological treatment for alcohol use disorders.

Neuroscience-informed treatment of alcohol use disorders: Perspectives for the next generation of addiction scientists“Personalized medicine” is the future of psychiatric treatment for addictive disorders. In this talk, I will discuss recent advances in using clinical neuroscience, including genetics, functional neuroimaging, and personality di� erences, to identify optimal treatments for alcohol use disorders for individual patients. I will focus on the e� ects of common variants in the OPRM1 and DAT1 genes on naltrexone and aripiprazole response, and will present the results of a series of fMRI studies that have shown that reward-related brain activation is both an important tool for medication development and a predictor of treatment response. I will conclude by discussing future directions for this work for the next generation of addiction scientists.

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Referenten

10

Anneke Goudriaan, PhDProfessor of working mechanisms and treatment in addiction at the Academic Medical Center, Dept. of Psychiatry, University of Amsterdam. Head of the Addiction Research group at Arkin and Jellinek Mental Health Care and group leader at the Amsterdam Institute for Addiction Research

As a professor in "Addiction: Working Mechanisms and Treatment" appointed in 2014 and before this, as a Principal Investigator, I have been working in the � eld of neuroscience and addiction research since 2001. Core themes of my research are the unravelling of the neural mechanisms behind addictive disor-ders; the e� ects of substances on the brain; how pharmacological and neuromodulation interventions can positively add to the treatment of addictive disorders. Another topic is the conceptualization of behavioral addictions and more speci� cally pathological gambling. Speci� cally, I have led projects on the neuroscience of pathological gambling, on similarities and di� erences in the neurocognitive pro� le, in reward and loss processing and in frontostriatal brain functions. I have received several innovational grants from the Dutch Scienti� c Society, and from other national and European funding agencies. An-other interest is in using neuromodulation to improve treatment outcomes in addictions. With a VIDI innovation fellowship performing a randomized clinical trial with neuromodulation using rTMS in alcohol dependence the focus is on neural mechanisms to improve treatment outcomes. Improving treatment also extends to an RCT on emotional/social skills training.

Staging and pro� ling in addiction: Novel research and perspectivesIn the past decades there have been several developments in research and treatment of addictions, ranging from the emergence of low-level easily accessible E-health interventions, to more complex or invasive treatment options such as neuromodulation. In research, the working mechanisms of addictions highlight the important role of a motivational (limbic brain) circuitry which overreacts to addictive stim-uli and the diminished functioning of cortical regulatory systems such as the frontal-anterior cingulate circuit. In this presentation, insights on working mechanisms of addiction in the brain will be related to (novel) treatment interventions. For instance, the working mechanisms of motivational interviewing at a brain level and the e� ects and interactions with factors like impulsivity and cue-reactivity with pharmacological compounds like moda� nil and n-acetylcysteine and with neuromodulation methods as repetitive Transcranial Magnetic Stimulation (rTMS) will be discussed. Findings from these studies raise questions whether we can use these research methods already to develop new treatment pro� les in order to come to an improvement of treatment e� cacy, or what steps we need in research to bridge the gap between neuroscience and practice.

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Referenten

Karen D. Ersche, Dipl.-Psych., MSc, CPsychol, PhDAssociate Professor, Department of Psychiatry, University of Cambridge, Cambridge, UK

Karen Ersche is an Associate Professor at the University of Cambridge, a member of the Behavioural and Clinical Neuroscience Institute, and an O� cial Fellow at Clare Hall College in Cambridge. She studied Psychology at the University of Konstanz, holds an MSc from the University of Exeter, and a PhD from the University of Cambridge. Her � eld of interest and expertise lies in human drug addiction, within which she carried out research as a Betty Behrens Fellow prior to being appointed to a lectureship at the University of Cambridge in 2014. She favors a holistic approach in her research, combining a variety of di� erent approaches and interdisciplinary collaborations in order to better assess a broad range of e� ects of drug abuse on individuals’ health and wellbeing. Ultimately, her goal is to enhance progress towards recovery for those su� ering from addiction by using her research to develop more e� ective treatments and reduce the widespread stigma attached to the disorder.

The road to recovery: Could neuroscience light the way?In 1997, in a landmark article in Science, “Addiction is a Brain Disease; and It Matters”, Alan Leshner made the compelling case for drug addiction as a brain disease. Based on the changes in brain function and structure caused by chronic drug exposure, he argued that addiction arose as a consequence of these changes and was therefore, at its core, a brain disease. Over the past few decades, this perspective has been critical for improving our understanding and treatment of this disorder and in formulating public health strategies to tackle it. With this in mind, I would like to discuss some more recent neuroscienti� c research that calls into question whether, as proposed by Leshner, the biological abnormalities seen in drug addicted individuals are truly a consequence of drug taking, or whether, perhaps, some of these abnormalities may have pre-dated onset of drug use. Following on from where Leshner left o� , I would like to make the case for a yet more comprehensive conceptualization of drug addiction based on the latest research, in order to further improve treatment for individuals with drug addiction. Drawing on human studies of cocaine addiction, I propose a view of drug addiction as a systemic illness in which the core syndrome extends beyond the brain to other systems within the body, and may include symptoms that have traditionally been considered co-morbidities.

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Referenten

12

Marc N. Potenza, MD, PhDProfessor of Psychiatry, Child Study and Neuroscience, Yale University School of Medicine,Senior Scientist at the National Center on Addiction and Substance Abuse

Marc Potenza is a board-certi� ed psychiatrist with sub-specialty training in addiction psychiatry. He received from Yale a combined BS/MS with Honors in Molecular Biochemistry and Biophysics and MD/PhD degrees (PhD in Cell Biology). He completed psychiatric residency and addiction psychiatry fellow-ship training at Yale. He is now a Professor of Psychiatry, Child Study and Neuroscience at Yale where he is a Senior Scientist at the National Center on Addiction and Substance Abuse and the Director of the Problem Gambling Clinic, the Center of Excellence in Gambling Research, and the Women and Ad-dictive Disorders Core of Women's Health Research at Yale. He is on � fteen editorial boards (including editor-in-chief of Current Addiction Reports) and has received multiple national and international awards for excellence in research and clinical care. He has consulted to SAMHSA, NIH, APA and WHO on matters of addiction. He has participated in WHO and DSM-5 research work groups, addressing topics relating to gambling, Internet use, and addiction. His research has focused on behavioral and drug addictions, using neurobiological approaches to advance prevention and treatment development.

Non-substance addictive disorders in the context of DSM-5 and ICD-11In DSM-5, the American Psychiatric Association (APA) renamed “pathological gambling” as “gambling disorder” and reclassi� ed it from the category of “Impulse Control Disorders Not Elsewhere Classi� ed” together with substance-use disorders in the category of “Substance-Related and Addictive Disorders.” This reclassi� cation was based on systematic reviews of similarities and di� erences between pathological gambling and substance-use disorders and obsessive-compulsive disorder, respectively. The Substance-Use Disorder Workgroup for the DSM-5 also considered problematic Internet-use and gaming behaviors and proposed diagnostic criteria for Internet gaming disorder. These diagnostic criteria are in section 3 of the DSM-5, the section that includes disorders warranting additional investigation. The World Health Organization (WHO) is in the process of developing the eleventh edition of the International Classi� -cation of Diseases (ICD-11). In anticipation, several WHO-related meetings have been convened from 2014-2016 to consider how Internet-related behaviors and non-substance or behavioral addictions might be best de� ned in ICD-11. Among the topics discussed were how gambling and gaming behaviors and disorders might best be conceptualized within ICD-11 in order to capture appropriately the most salient problematic features, classify the behaviors and disorders in line with current knowledge, and promote optimally public health initiatives. Beta draft versions relating to gambling and gaming behaviors and disorders were formulated and will be described in this presentation. Clinical implications and potential controversies will be discussed.

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1313

Referenten

Conor Farren MB, PhD, DABPN, FRCPI, MRCPsychAssociate Clinical Professor, Trinity College Dublin, Consultant Psychiatrist, St Patrick’s University Hospital

Conor Farren graduated from University College Dublin and completed training in general medicine and psychiatry. He was Assistant Professor at Yale University, and conducted research into the neuroendocri-nology of alcohol dependence, and investigated novel pharmacotherapies for addiction. He was Associate Professor at the Mount Sinai School of Medicine where he continued his research into pharmacotherapy and conducted neuroimaging research. He was appointed to Trinity College Dublin and established the Dual Diagnosis program at St Patrick’s University Hospital. He has conducted research into the long term treatment of alcoholism and mood disorders. He is currently researching new psychotherapies for addiction, and novel technology-based treatments. He has written numerous scienti� c articles on ad-diction and mental health, and is on the editorial boards of a number of scienti� c journals. He published 2 books: Overcoming Alcohol Misuse; and The U Turn: A Guide to Happiness. He is the winner of the 2012 Psychiatry Award from the Royal Academy of Medicine in Ireland.

Technology and addiction: A new frontierAddiction treatment has traditionally been based on pharmacotherapy, psychotherapy or self-help interventions. With advances in technology, it has become possible to develop novel interventions that reach a larger number of patients than traditional therapies, or enhance established treatments with increased accessibility and e� cacy. These novel interventions range from web-based psychoeducation for addiction, to web-based comprehensive cognitive therapy programs; from smartphone apps that encourage self-monitoring and regulation of substance abuse, through text messaging interventions and including full smartphone apps that deliver comprehensive addiction treatment programs. The evidence based for this variety of therapies is variable, ranging from case reports to full placebo-controlled trials. Prof Farren will explore the variety of these technology based interventions, explore the evidence for their e� cacy and examine new ideas for developments in the future.

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Referenten

14

Marcin Wojnar, MD, PhDProfessor of Psychiatry, Chair of Department of Psychiatry, Medical University of Warsaw, Warsaw, PolandAdjunct Professor, Department of Psychiatry, University of Michigan, Ann Arbor, MI, USA

Marcin Wojnar is a graduate of the Medical University of Warsaw in 1988. He received his doctoral de-gree based on his research in clinical psychiatry and addictions in 1997. In 2002-2003 and 2007-2008 he was twice a Research Fellow in the Fogarty International Center/NIDA & NIAAA sponsored programs: Substance Abuse Research Training Program and Alcohol & Injury Research Training Program at the University of Michigan Addiction Research Center in Ann Arbor. He was working under mentorship of Drs. Robert Zucker, PhD, Kirk Brower, MD and Frederic Blow, PhD on investigating the relationships be-tween suicidality, impulsivity and treatment outcomes in alcohol dependence. His next research project involved investigations on relationships between impulsive suicidality, electrophysiological and genetic markers in alcohol-dependent individuals. Dr. Wojnar is an author or co-author of more than 70 research papers in peer-reviewed journals. He is an active member of the Polish Psychiatric Association, the European Society for Biomedical Research on Alcoholism, and the founder and current president of the Polish Society of Addiction Research.

From di� erent traditions to converging strategies: Addiction treatment in Eastern EuropeFor many years the fundamental role in delivering addiction treatment in Eastern Europe was limited to specialist medical care, which in most countries was o� ered by psychiatrists only. The Primary Care was serving predominantly as a setting ready to identify only most severe cases and to refer them to the specialist care, while ignoring majority of addicted patients visiting their family physicians and not o� ering any treatment. In Poland, despite drawing good experiences from western traditions and in-corporating them into our reality, addiction treatment drifted away from medicine and became a domain of psychology and social work. In some countries, a speci� c “narcology” was established as a separate specialty in medicine to deliver dedicated care for addictions. Scienti� c research in the � eld of addictions has not been developed well enough.

In the coming years, we hope to witness establishing Addiction Medicine as an independent specialty in medicine in Eastern Europe, with more emphasis on graduate education and postgraduate training in this � eld. This would also bring back hope for re-medicalization of addiction treatment and comprehensive provision of evidence-based therapies. The future directions should also include increasing role of Primary Care in identi� cation and treatment of less severe cases of addicted patients. The rapidly developing � eld of addiction research in the countries of post-Soviet block looks forward to collaborating further with more experienced teams from western countries.

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Johan Franck, MD, PhDProfessor of Psychiatry and Addiction, Department of Clinical Neuroscience, Karolinska Institutet, Stock-holm, Clinical Director, Stockholm Centre for Dependency Disorders, Stockholm Health Care Services SLSO

Professor Johan Franck, MD PhD is Professor of Psychiatry and Addiction at the Department of Clinical Neuroscience, Karolinska Institutet, Stockholm. He is also Clinical Director of the Stockholm Centre for Dependency disorders, a psychiatric addiction clinic with 700 employees that receive 20.000 patients an-nually. Professor Franck graduated from Karolinska Institutet where he completed his PhD in neuroscience, and trained in addiction neurobiology at the Rockefeller University, New York. His research is focused on pharmacotherapy of alcohol and stimulant dependence, respectively, and on treatment of patients with attention-de� cit hyperactivity disorder (ADHD) with substance use disorder (SUD) comorbidity. Professor Franck has pioneered the study of naltrexone for treatment of amphetamine dependence, and the use of methylphenidate for treatment of comorbid ADHD/SUD. He is scienti� c advisor to the Swedish Prison and Probation Service, and is a contributor to the Swedish Agency for Health Technology Assessment and the Swedish Medical Products Agency. Since 2011 he is member of the Scienti� c Advisory Group (psychiatry) of the European Medicines Agency.

Stockholm health care services: A process-based and operationalized model for future addiction treatment?The Stockholm County Health Service provides psychiatric care to 120.000 patients annually. Since 2015, diagnosis-speci� c treatment processes have been introduced for anxiety, depression, OCD, ADHD, autism, psychosis and emotionally unstable personality disorder. The purpose is to enhance evidence-based care according to regional treatment guidelines, and contribute to the development of equal and value-based psychiatric care that is more cost-e� ective, provides more rapid improvement and hopefully leads to more stable outcomes. Current focus is on improving quality of outcome data, novel quality indicators and a speci� c care process for in-patient services. In 2017, a novel treatment process for substance use disorders will be launched, and linked to the existing Swedish national quality registry for addiction. Some experiences and expectations of this project will be discussed, together with early data from already implemented treatment processes.

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Henri-Jean Aubin, MD, PhDProfessor of Psychiatry and Addiction Medicine, Director of Addiction Research Unit, Hôpitaux Universitaires Paris-Sud, Université Paris-Sud, INSERM – Addiction Research Unit

Henri-Jean Aubin received his medical degree from Paris-Sud University in 1990, specialized in psychiatry and received his PhD in clinical pharmacology at Paris-6 University. He is full Professor of Psychiatry and Addiction Medicine at the Paris-Sud University, director of the INSERM Addiction Science research team, and performs his clinical duties in the Department of Psychiatry and Addiction Science of the Hopitaux Universitaires Paris-Sud. Henri-Jean Aubin’s clinical expertise includes motivational interviewing, cognitive behavior therapy (individual and group), and pharmacotherapy in substance use disorders. HJ Aubin is vice-president of the European Federation of Addiction Societies, past-president of the Société Française d’Alcoologie, and a former president of the Société Française de Tabacologie. He has published more than 100 articles related to addiction medicine, mostly on nicotine and alcohol dependence.

Traditions and perspectives regarding alcohol use disorder management in FranceAfter holding the “free world” record of alcohol per capita consumption in the � rst half of the 20th century, alcohol consumption has steadily diminished in France, down to 12.2 L, a little above German consumption (11,8 L), and WHO European Region (10,9 L). Paradoxically, alcohol use disorders and alcohol dependence prevalence are much lower in France than in the WHO European Region. For decades, if not centuries, alcohol use has typically followed a southern/Mediterranean pattern, with an unstigmatized daily use of wine, especially during meals. The typical drinking pattern has dramatically changed through recent decades, and is now more alike what is seen in North-European countries, with non-daily use, along with increasing binge drinking behavior, especially in young adults. Specialized out- and in-patient clinics, along with rehabilitation centers have multiplied since the 1980’s; France has probably one of the densest specialized care facilities network in Europe and worldwide. Like in Germany, alcohol dependence treatment has classically heavily focused on abstinence, postulating that loss of control acquisition is likely to be permanent. Post detoxi� cation lapse was postulated to ineluctably lead to relapse. However, following both the development of nalmefene as a medication to reduce drinking, and the spectacularly popular “French baclofen story”, alcohol harm reduction approach has gained momentum in lay people as in health professionals, shifting the drinking endpoint paradigm from post-detox complete abstinence to drinking reduction. Undoubtedly, the most recent French prescribing particularity has been the o� -label use of high dose baclofen that has eventually been regulated by the national drug agency.

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Sebastian Mueller, MD, PhDProfessor of Medicine, Vice Head, Medical Department (Gastroenterology, Hepatology), Salem Medical Center, Co-Director, Center for Alcohol Research, University of Heidelberg

Sebastian Mueller studied medicine in Leipzig, Denver and Strasbourg. He obtained a PhD at the Depart-ment of Medicine and Biophysics at the University of Leipzig in 1994. From 1994 on, he was resident and consultant (Gastroenterology and Hepatology) at the University of Heidelberg till 2004; from 1997 – 1998, he was research fellow (Humboldt fellowship) at the University of Southern California in Los Angeles. From 2005 – 2007, before taking his current position, he was junior faculty member at the BIDMC, Harvard Medical School in Boston. Prof. Mueller’s translational research includes the pathophysiology, genetics, diagnosis and treatment of liver diseases, namely alcoholic liver disease. He has intensively engaged in new non-invasive methods for the detection of liver pathologies such as cirrhosis, steatosis, apoptosis or hepatic iron overload. He has published more than 100 original articles, reviews and book chapters and he has received continuous funding by e.g. the DFG, and NIH.

Alcoholism is not (only) a brain disorder: Is there a need for alcohol treatment centers?Alcohol is one of the major health risk factors worldwide. In Germany, about 2 Million people are addicted to alcohol, but � ve times more show high risk drinking behavior. About 60 alcohol-associated diseases are known. Among them, alcoholic liver disease (ALD) is the most common alcohol-related organ mani-festation accounting for approx. 80% of alcohol-related mortality. ALD is also the most common liver disease worldwide but largely remains underestimated and underdiagnosed for two major reasons. First, ALD is typically free of symptoms and clinical signs and, second, most conventional screening tools such as ultrasound imaging or routine laboratory testing overlook as much as 40% of manifest alcoholic liver cirrhosis. An enormous progress has been made in the last � ve years to non-invasively screen for ALD. These novel techniques include transient elastography (TE, Fibroscan) to assess � brosis stage, CAP to scan for fatty liver, susceptomtry to detect iron overload and serum markers such as M30 to identify even minimal cellular damage. All these novel tools will help to increase awareness, patient care and monitoring of addicted patients. Moreover, there are indications that they will help to optimize alcohol reduction and abstinence programs. Preliminary data from the DELIVER study not only indicate that TE and CAP can be explored to follow up nalmefene treatment to reduce drinking levels but are important feedback information for the drinker. Based on these novel data it is no exaggeration to claim that non-invasive � brosis screening should become mandatory in addiction centers. Likewise, alcoholism and its conse-quences are often overlooked in various other institutions of the health care system. Taken together, both the important impact and consequences of alcoholism on our society, as well as the increasing complexity of its clinical management are in strong favor of a multidisciplinary concerted approach in form of alcohol treatment centers.

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Prof. Dr. Geert DomMedical Director PC Multiversum, Boechout, Belgium, Vice-chair, Collaborative Antwerp Research Institute (CAPRI), Antwerp University (UA), Board member and chair Section Addictive Behaviours, European Psy-chiatric Association, EPA, Secretary General, European Federation Addiction Societies (EUFAS), President Belgian Professional Association of Medical Specialists in Psychiatry

Geert Dom is currently the ad-interim chair of the Psychiatry Department of the Antwerp University(UA) and consultant at the Antwerp University Hospital (UZA), department of Hepatology, Belgium. He is also the Medical Director of the Psychiatric Centre Multiversum in the Antwerp Region. He received his training in medicine and psychiatry at the VUB (Free Brussels University) and Antwerp University (UA). In addition, he was trained in psychotherapy (system therapy and group analytic). Since 1992 he has, both clinically and scienti� cally, been specializing in addiction psychiatry with a speci� c interest for complex patients with co-morbid psychiatric and addictive disorders, on which he published recently a textbook (Dom & Moggi, 2016). He is currently chair of the section on Addictive Behaviours (EPA, European Psy-chiatric Association), Secretary of EUFAS (European Federation of Addiction Societies), and president of the Belgian Professional Psychiatry Association.

Complex multi-problem patients – some thoughts on past and future trendsLast decades saw an exponential growth in neurobiological research. However, this resulted only modestly in novel therapeutic interventions. In the meantime real world patients remain increasingly complex with multiple emotional, cognitive, psychiatric, somatic and social vulnerabilities. It can be questioned whether they pro� ted from the increased neurobiological insights and whether care for them improved substantially over the last decades. Indeed, most of these patients are still o� ered a “pragmatic” approach combining interventions from both addiction and psychiatry standard care. Importantly, standard psychiatric care is increasingly criticized. In many countries, there is a strong movement towards a recovery-oriented approach with less focus on the actual treatment of clinical symptoms. Exemplary is the recent Flemish strategic vision plan “Towards integrated and recovery oriented care for people with addictive disorders”. Additionally, there is a trend towards “trans-diagnostic” interventions, e.g. mindfulness, aimed at reinforcing overall resilience and life-quality, values closely associated with the principles of recovery.Taken together, a challenge lays ahead how to match current and future neurobiological “academic” research with these psychosocial oriented societal developments.

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Anne Lingford-Hughes, PhDProfessor of Addiction Biology, Head, Centre for Psychiatry, Neuropsychopharmacology Unit, Division of Brain Sciences, Dept of Medicine, Imperial College London

Anne Lingford-Hughes is Professor of Addiction Biology and Head of Centre for Psychiatry at Imperial College London. She is also a Consultant Psychiatrist with a particular interest in pharmacological treat-ments of alcoholism at Central North West London NHS Foundation Trust. Professor Lingford-Hughes graduated in medicine from Oxford University, completed her PhD at Cambridge University and trained in psychiatry at The Bethlem and Maudsley Hospitals and Institute of Psychiatry. Her research aims to improve treatment by understanding vulnerability to relapse using PET and fMRI neuroimaging with neuropharmacological challenges to characterize the neurobiology of addiction, including to alcohol, opiate, cocaine dependence and pathological gambling. Professor Lingford-Hughes is PI on a trial in-vestigating whether baclofen improves GHB withdrawal. She contributed to NICE guidance and led the British Association for Psychopharmacology addiction guidelines. Professor Lingford-Hughes leads the MRC Addiction Research Clinical Training scheme (http://www.imperial.ac.uk/medicine/mrc-addiction-re-search-clinical-training/) to develop the future clinical leaders in addiction.

Optimizing future psychopharmacological research in addiction: The ICCAM initiativeDrug and alcohol dependence are global problems with substantial societal costs for which are limited treatments for relapse prevention. Therefore there is a pressing need for further study of brain mechanisms underpinning relapse circuitry. The Imperial College Cambridge Manchester (ICCAM) platform study is an experimental medicine approach to this problem: using functional magnetic resonance imaging (fMRI) techniques and selective pharmacological tools, it aims to explore the neuropharmacology of putative relapse pathways in cocaine, alcohol, opiate dependent and healthy individuals to inform future drug development. Addiction studies typically involve small samples because of recruitment di� culties and attrition. We established the platform in three centres to assess the feasibility of a multisite approach to address these issues. Pharmacological modulation of reward, impulsivity and emotional reactivity were investigated in a monetary incentive delay task, an inhibitory control task, and an evocative images task, using selective antagonists for μ-opioid, dopamine D3 receptor (DRD3) and neurokinin 1 (NK1) receptors (naltrexone, GSK598809, vofopitant/aprepitant), in a placebo-controlled, randomised, crossover design. This talk will give an overview of the ICCAM protocol, some of the challenges faced and results. (Paterson et al 2015; J Psychopharm 29:943; McGonigle et al 2016; J Psychopharm epub)

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PD Dr. Hans-Jürgen RumpfLeitung der AG Substanzbezogene und verwandte Störungen, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universität Lübeck

Hans-Jürgen Rumpf hat in Hamburg Psychologie studiert. Es schloss sich eine fün� ährige Tätigkeit an der Klinik für Neurologie in Lübeck mit den Schwerpunkten psychotherapeutische Begleitung Multiple Sklerose Kranker und Forschung im Bereich Coping an. Seit 1993 arbeitet er in der Suchtforschung, promovierte am Psychologischen Institut in Kiel und habilitierte an der Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität Lübeck. Dort leitet er seit 1998 die Forschungsgruppe S:TEP (Substanzbezogene und verwandte Störungen: Therapie, Epidemiologie und Prävention). Zu den Schwerpunkten seiner Forschungsarbeit gehören Epidemiologie, Diagnostik, Frühintervention und Versorgung in den Bereichen psychische Erkrankungen, Störungen im Zusammenhang mit Alkohol, Tabak, Medikamenten, Glücksspielen und Internetgebrauch. Er war von 2014 bis 2016 Präsident der DG-Sucht und ist dort derzeit Past President.

Dr. Eva HochLtd. Psychologin, Leitung der Forschungsgruppe Interventionelle Suchtforschung, Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Ludwig Maximilians Universität München

1997 Diplom im Fach Psychologie an der Philipps-Universität in Marburg. Wissenschaftliche Mitarbeiterin am IFT Institut für Therapieforschung (München), Max-Planck-Institut für Psychiatrie (München), Institut für klinische Psychologie und Psychotherapie (Dresden) sowie an der Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin am Zentralinstitut für Seelische Gesundheit (Mannheim). Seit 2016 Leitende Psychologin der Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie an der Ludwig-Maximilians-Universität München. Klinische Schwerpunkte: Behandlung cannabisbezogener Störungen (v.a. das CANDIS-Programm), alko-hol- und tabakbezogene Störungen, a� ektive Erkrankungen, Persönlichkeitsstörungen. Wissenschaftliche Schwerpunkte: Risiken des Cannabiskonsums zum Freizeitgebrauch, Wirksamkeit, Verträglichkeit und Sicherheit von medizinischem Cannabis, Behandlung cannabisbezogener Störungen, schulische Can-nabisprävention, Leitlinienentwicklung, digitale Interventionen, translationale Forschung, Versorgungs-forschung, systematische Reviews und Meta-Analysen.

PD Dr. Hans-Jürgen Rumpf und Dr. Eva Hoch: Die Zukunft der Suchthilfe In Deutschland verfügen wir über eine ganze Reihe von hervorragenden Einrichtungen der Suchtkranken-versorgung, in denen exzellente Therapie angeboten wird. Dennoch kommt diese Hilfe oft zu spät und erreicht auch nur einen kleinen Teil der Betro� enen. Nach wie vor stehen die verschiedenen Sektoren (Suchthilfe – psychosoziale Versorgung – medizinische Versorgung) mehr oder weniger isoliert nebenein-ander. Insbesondere die Allgemein- und Hausarztpraxen sowie die Allgemeinkrankenhäuser sind wenig in die suchtspezi� sche Versorgung und Frühintervention integriert. Die Chance der Kontaktaufnahme und Einleitung von Frühinterventionen oder suchtspezi� schen Maßnahmen bleibt hier derzeit noch weitestgehend ungenutzt. Studien zu Kurzinterventionen belegen eine Wirksamkeit solcher Maßnah-men. Trotz der vorliegenden Evidenz hat sich die Suchtkrankenversorgung in den letzten Jahren in ihrer Struktur nur wenig verändert. Eine Bestandsaufnahme der derzeitigen Situation wird vorgenommen, welche als Ausgangspunkt genutzt werden soll, neue Strukturen und Ausrichtungen der Hilfen in einer Zukunftsvision zu entwickeln. Dabei werden die Ergebnisse einer Zukunftswerkstatt zur Zukunft der Suchtkrankenversorgung sowie einer Klausurwoche zum Thema Stigmatisierung vorgestellt. Beide Projekte wurden durch das Bundesministerium für Gesundheit gefördert. Zu den wesentlichen Zielen, die in der Zukunftswerkstatt identi� ziert wurden, gehörten u.a. die Scha� ung nahtloser und rascher Zu-gangswege sowie die Überwindung von Schnittstellenproblemen. Die Ergebnisse der Zukunftswerkstatt liefern wertvolle Hinweise für Ziele in der Ausgestaltung der zukünftigen Suchtkrankenversorgung. Die Arbeit der Expertengruppe wird fortgesetzt werden mit dem Ziel die Realisierbarkeit der genannten Punkte zu fördern.

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Prim. Univ. Prof. Dr. Michael MusalekÄrztlicher Direktor, Anton Proksch Institut, Wien, Österreich, Leiter des Instituts “Sozialästhetik und psy-chische Gesundheit” der Sigmund Freud Universität, Wien, Österreich

Michael Musalek geboren am 26. März 1955 in Wien. Seit 1986 Facharzt für Psychiatrie und Neurologie, seit 1993 Psychotherapeut. Seit 1993 gerichtlich beeideter Sachverständiger für das Gebiet der Psychiatrie. 1990 Venia docendi für das gesamte Gebiet der Psychiatrie. Seit 1997 außerordentlicher Universitätsprofessor für Psychiatrie an der Medizinischen Universität Wien. Seit 2001 Primarius im Anton-Proksch-Institut, seit 2004 Ärztlicher Direktor des Anton Proksch Instituts. Seit 2015 Vorstand des Instituts für Sozialästhetik und Psychische Gesundheit der Sigmund Freud Privatuniversität Wien. Gastprofessor an der University Belgrade, Clinic für Psychiatry CCS & School of Medicine. Er ist Mitglied des Executive Committee of the European Psychiatric Association (Secretary for Sections), Präsident der European Society for Aesthetics and Medicine. Mitglied des Committee for Education (EPA), Mitglied des Operational Committee on Edu-cation der World Psychiatric Association (WPA). Er war Mitglied des Obersten Sanitätsrates von 2008 bis 2015, Präsident der Österreichischen Gesellschaft für Psychiatrie und Psychotherapie von 2007 bis 2011.

Paradigmenwechsel in der Suchtbehandlung – von Geboten und MöglichkeitenViele Jahrzehnte hindurch war die Behandlung von Suchtkranken geprägt von Absolutheitsansprüchen und Durchhalteparolen. Nur lebenslange Abstinenz galt als Therapieerfolg – eine Vorgabe, die mit den zur Verfügung stehenden therapeutischen Mitteln nur von einem relativ kleinen Anteil von Patienten erreicht werden konnte. Mit dem „Orpheus-Programm“ des Anton Proksch Instituts Wien konnte nun ein Paradigmenwechsel in der Suchtbehandlung induziert bzw. katalysiert werden. Abstinenz ist nicht mehr alleiniges Ziel sondern nur mehr (wenn auch für die überwiegenden Mehrzahl der Patienten noch immer durchaus wichtiges) Teilziel der Behandlung auf dem Weg hin zur Erreichung des Endziels im Sinne eines möglichst autonomen und freudvollen Lebens. Auf die Möglichkeiten und Bedürfnisse des einzelnen Kranken Rücksicht nehmende, modulare Behandlungsangebote sind dabei unersetzlich. Das Orpheus-Programm ist somit ein Ressourcen-orientiertes Behandlungsprogramm. Es wurde ursprünglich für Suchtkranke konzipiert mit der Zielsetzung für den Einzelnen wieder ein schönes (= freudvolles) Leben zu ermöglichen, indem das für ihn Mögliche möglich wird. Letzeres basiert einerseits auf einer Umwertung der Werte („up-grading“ alles Schönen) und andererseits auf einer Sensibilisierung allem Schönen gegenüber und einer nachfolgenden Kultivierung des Schönheitserlebens mit der Zielsetzung des (Wieder-) Erlangens eines möglichst autonom (souveränen) geführten und im Wesentlichen freudvoll erlebten Lebens.

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Prof. Dr. med. Ulrich ZimmermannStellvertretender Klinikdirektor, Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitäts-klinikum Carl Gustav Carus, Technische Universität Dresden

Medizinisches Staatsexamen 1991 in Erlangen, Weiterbildung zum Facharzt für Psychiatrie und Psycho-therapie an der psychiatrischen Universitätsklinik sowie dem Bezirkskrankenhaus Erlangen, dem Zentrum für Psychiatrie Weissenau und dem Max-Planck-Institut für Psychiatrie München. Oberarzt der Klinik für Abhängiges Verhalten und Suchtmedizin am Zentralinstitut für Seelische Gesundheit in Mannheim. Seit 2007 Oberarzt und seit 2008 stellvertretender Direktor der Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie am Universitätskrankenhaus Dresden.

Klinische Schwerpunkte: Leitung der Ambulanz für Abhängigkeitserkrankungen. Pharmakologischer Rückfallschutz bei Alkoholabhängigkeit incl. alkoholaversiver Pharmakotherapie, ambulante Therapie bei Methamphetaminabhängigkeit.

Wissenschaftliche Schwerpunkte: Untersuchung von Alkoholwirkungen und Mechanismen impliziten Lernens als Risikofaktor für Entstehung bzw. Aufrechterhaltung der Alkoholabhängigkeit, jugendliches Komatrinken als Marker von Entwicklungsgefährdungen, klinische Studien zur Erprobung neuer phar-makologischer Wirkmechanismen bei Alkoholabhängigkeit.

Crystal Meth und New Research ChemicalsIn mehreren deutschen Bundesländern stieg seit etwa 2010 die Prävalenz der Abhängigkeit von Meth-amphetamin („Crystal Meth“) enorm an. Die damit verbundenen Probleme bestehen in der Suchtentwick-lung inklusive den typischen Verhaltensweisen wie Delinquenz, körperlichen Folgeschäden, substanzin-duzierten paranoid-halluzinatorischen Psychosen sowie langfristigen Beeinträchtigungen von Antrieb, Konzentration und Kognition trotz Abstinenz. Basierend auf internationalen Vorerfahrungen vorwiegend aus den USA und Australien wurde im Juni 2016 eine deutsche S3-Leitlinie zu Methamphetamin-bezogenen Störungen verö� entlicht. Insgesamt werden dort e� ektive Behandlungsoptionen bei akuten Intoxikationen und Psychosen beschrieben, wohingegen die Möglichkeiten zur Behandlung der langfristigen Folgen inklusive Rückfallprophylaxe nur mäßig e� ektiv zu sein scheinen. Dies gilt insbesondere hinsichtlich der geringen Wirksamkeit pharmakologischer Behandlungsansätze bei Depressionen, kognitiven Einbußen und Antriebslosigkeit sowie zur Prävention von Rückfällen.

Als neuester Trend beim Konsum bewusstseinsverändernder Substanzen entwickelt sich die Ver- b reitung einer Vielzahl von chemisch ähnlich de� nierten Substanzen auch in Deutschland zunehmend dynamischer. Hierbei handelt es sich um synthetische Analoga von Cannabinoiden (Szenenamen z.B. „Spice“-Produkte) oder Amphetaminen („Badesalz“) sowie Halluzinogenen. Als regulatorische Konsequenz wurde im November 2016 das Neue-psychoaktive-Sto� e-Gesetz (NpSG) verabschiedet, das im Gegensatz zum Betäubungsmittelgesetz die Verbreitung ganzer Sto� gruppen verbietet.

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Prof. Dr. rer. nat. Boris B. Quednow Professur für Experimentelle und Klinische Pharmakopsychologie, Psychiatrische Universitätsklinik Zürich, Universität Zürich.

Boris B. Quednow, geboren 1972, studierte Psychologie an der Rheinischen Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn. Nach seinem Abschluss arbeitete er von 1999 bis 2005 als wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität Bonn. Die Promotion erlangte er 2004 an der Fakultät für Psychologie der Ruhr-Universität Bochum. In 2005 wechselte er mit einem Stipendium der Deutschen Forschungsgemeinschaft als Postdoktorand an die Psychiatrische Universitätsklinik Zürich. Hier erhielt er in 2009 eine Förderprofessur des Schweizerischen Nationalfonds. Er habilitierte sich zudem in 2010 an der Universität Zürich im Fach Psychologie. In 2016 wurde er zum Außerordentlichen Professor für Klinische und Experimentelle Pharmakopsychologie an der Medizinischen Fakultät der Universität Zürich ernannt. Sein Hauptinteresse gilt kognitiven, emotionalen und sozialen Veränderungen bei Substanzstörungen und der Frage, inwieweit diese Veränderungen mögliche Prädispositionen oder Folgen des Substanzkonsums darstellen.

Renaissance der serotonergen Halluzinogene in Psychiatrie und GesellschaftNach der Entdeckung der psychedelischen Eigenschaften des LSDs im Jahr 1943 entwickelte sich bereits in den 1950er Jahren eine rege Forschungstätigkeit, um die medizinische und psychotherapeutische Nutzbarkeit der Substanz zu ergründen. Im Laufe der 1960er Jahre verbreitete sich die Psycholytische Psychotherapie, deren Vertreter ho� ten, mit Hilfe der Anwendung serotonerger Halluzinogene psycho-analytische Prozesse bei ihren Patienten anstoßen zu können. Im Rahmen der Gegenkultur der 1960er und 1970er Jahre erlangten Selbstexperimente mit serotonergen Halluzinogenen wie LSD, Mescalin und Psilocybin zum ersten Mal eine größere Popularität, was zur Illegalisierung der Substanzen Anfang der 1970er Jahre führte. Seit Ende der 1990er Jahre erleben nun serotonerge Halluzinogene in Forschung und Jugendkultur eine Renaissance. Mit dem Au� ommen der elektronischen Musikstile stieg auch der Konsum serotonerger Halluzinogene wieder an und inzwischen sind neben den klassischen Vertretern auch neue Substanzen wie 2C-B, DMT/Ayahuasca, AMT und andere synthetische Tryptamine als „Novel Psychoactive Substances“ hinzugekommen. In der Psychiatrie werden serotonerge Halluzinogene wie Psilocybin und LSD derzeit wieder stark beforscht und wurden jüngst u.a. zur Behandlung von a� ektiven Störungen und Suchterkrankungen vorgeschlagen. Auch psycholytische Therapieansätze (z.B. mit Ayahuasca) werden erneut kontrovers diskutiert. Überraschenderweise besteht jedoch selbst nach Deka-den der Halluzinogen-Forschung Unklarheit über die psychischen und neurobiologischen Konsequenzen einer chronischen Exposition mit serotonergen Psychedelika.

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