31
Hygiene Univ.Prof. Dr. med. Frank M. Brunkhorst Center for Clinical Studies (CCS) Jena University Hospital Brussels 2015

FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

  • Upload
    others

  • View
    1

  • Download
    0

Embed Size (px)

Citation preview

Page 1: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Univ.‐ Prof.Dr.med.FrankM.BrunkhorstCenterforClinicalStudies(CCS)

JenaUniversityHospital

Bremen 2015Brussels 2015

Page 2: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Arten von klinischen Studien

Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung im Gesundheitswesen, Berlin, 21. Oktober 2008

Ways to find “truth” …

Bremen 2015Brussels 2015

CenterforClinicalStudies(CCS)JenaUniversityHospital

Page 3: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Statisticalconclusions,notindividual Statisticalconclusionsarenotpreciseinnature

(„Confidenceintervalsvsp‐values“).

Studyconclusions may notbe validinother settings(external validity)

Studyconclusions may notbe validincertain subgroups

Studyconclusionsnotvalidforever(„creeping“)

Limitations of clinical studies

Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung im Gesundheitswesen, Berlin, 21. Oktober 2008Bremen 2015Brussels 2015

Page 4: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Limitations of clinical studies

Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung im Gesundheitswesen, Berlin, 21. Oktober 2008Bremen 2015

Chance

Heterogenicity

Unsuitable outcome

External validity

Differentialmissings

Lackof blinding

Hiddenbias

Overt bias

unknown

Meta‐Analysis RCT

Cohort‐study

Case‐controlstudy Registry

Qualitativestudy

Brussels 2015

Source

Page 5: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Randomizedcontrolledtrialsdeliveronlyapartofinformation,whichpatientsandphysiciansneedfordecisionmaking OtherstudytypesmustbeaddedandmaybemoreimportantfortheindividualdecisionthanquantifyingefficacybyRCTs

Conclusions

Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung im Gesundheitswesen, Berlin, 21. Oktober 2008Bremen 2015Brussels 2015

Page 6: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Register

6

Nogivenintervention(non‐interventionalstudy)

Norandomization

Precisedefinedtargetpopulation

Representativeortotalinclusionofthetargetpopulation

Active,standardizeddataassessment

Registrys

AG Memorandum Register für die Versorgungsforschung Gesundheitswesen 2010; 72(11): 824-839Bremen 2015Brussels 2015

Page 7: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014 7

Notprimarilydesignedforproofofefficacy,

Descriptionofepidemiologicalinteractionsanddifferences Supportofqualityassessmentand–improvementmeasures Supportoffurtherandnewclinicalresearchprojects Evaluationandmonitoringofpatientsafety Evaluationofefficacyunderreal–lifeconditions Oeconomicevaluation Minimumquantityresearch Supportinhealthcareservicesresearch

Registrys

Brussels 2015

Page 8: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

„Sciencetellsuswhatwecando;Guidelineswhatweshoulddo;

Registrieswhatweareactuallydoing.„

LukasKappenbergerMDHeartRhythmSocietyPolicyConference

WashingtonDC2005

8

Take home message

Bremen 2015Brussels 2015

Page 9: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014 9

Australian Clinical Quality Registers

http://www.registries.org.au/Bremen 2015Brussels 2015

Page 10: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014 10* AAgency for Healthcare Research and Quality; U.S. Department of Health and Human Services, www.ahrq.gov

CytoSorb Registry – fulfils operatingprinciples of clinical quality registries *

Cleardefinition of purposes aiming atimproving thequality of health care

Datacollection focussed onessentialfeatures ofmedicinal product use

Datacomprise objective,reliable and reproducibleitems

Datacontribution by individualparticipants employsstandardized procedures

Datacover alargeproportion of the eligible population Bremen 2015Brussels 2015

Page 11: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014 11* AAgency for Healthcare Research and Quality; U.S. Department of Health and Human Services, www.ahrq.gov

CytoSorb Registry – fulfils operatingprinciples of clinical quality registries *

Datacapture is performed closely to the place andtimeof product use

Dataare uniformly specified and readily comparable

Health careprocedures of product use have establishedlinksto outcomes

Registryincorporates in‐built data validation andmanagement processes

Arobustquality assurance planwarrants continuousdata accuracy control

Bremen 2015Brussels 2015

Page 12: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014 12

Registrycustodianship and ownership is contractuallystipulated

Thirdparty access to data requires Steering Committeeand IRBapproval

Investigators are obliged to adhere to ethic standards

Dataacquisition complies with nationalregulations onprivacy protection

CytoSorb Registry – complies with ethics and privacy protection standards*

* Agency for Healthcare Research and Quality; U.S. Department of Health and Human Services, www.ahrq.govBremen 2015Brussels 2015

Page 13: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

http://www.cytosorb-registry.orgBremen 2015Brussels 2015

Page 14: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014 14

Principal Investigator Prof.Dr.FrankM.Brunkhorst,JenaUniversityHospital,CenterforClinicalStudies

Projectmanagement

Manja Schein, Jena University Hospital, Center for Clinical Studies

BiometryDr.UlrikeSchumacherJenaUniversityHospital,CenterforClinicalStudies

Datamanagement

ViolaBahr,JenaUniversityHospital,CenterforClinicalStudies

SteeringCommittee Prof.Dr.FrankM.Brunkhorst,JenaUniversityHospitalProf.Dr.JanKielstein,HannoverMedicalSchoolProf.Dr.AndreasMeier‐Hellmann,HeliosClinic ErfurtProf.KarlTräger,UlmUniversityHospitalFrankBorn,Munich UniversityHospitalN.N.

ScientificAdvisoryBoardProf.MervinSinger,LondonProf.JohnKellum,Pittsburgh

CytoSorb Registry - Responsibilities

Bremen 2015Brussels 2015

Page 15: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Title Registry on CytoSorb Use in Intensive Care Unit Patients

Shorttitle CytoSorb Registry

Population Patients subject to extracorporeal blood purification with CytoSorb®

Indications 1.) Severe sepsis / septic shock2.)Scheduledcardiovascularsurgerywithcardiopulmonarybypass2a.)preemptiveapplicationduringsurgery2b.)postoperativeapplicationinICU3.) Other conditions (e.g. liver failure, acute pancreatitis, major trauma, burns,ARDS)

Design Prospective multi‐center registry, based on systematic data acquisition

Aim Collection,evaluation,anddisseminationofdataonCytoSorbuseunderreal‐lifeconditions

Endpoints Effects of CytoSorb use on:‐ Organintegrity and function (SOFA‐ Score)‐Mechanical ventilation (days)‐ Biomarkersof inflammation ‐ ICUand hospital stay‐ ICUand in‐hospitalmortality ‐ Renalreplacement therapy (days)‐ Safety ‐ Vasopressor use (days)

15

Synopsis (1)CytoSorb Registry – Synopis 1

Bremen 2015Brussels 2015

Page 16: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Inclusioncriteria ‐ CytoSorb use‐ Age ≥ 18

Exclusioncriteria ‐ none

Participatingcenters ‐ ca.30atinception‐ IncreasingrecruitmentinGermany,AustriaandSwitzerlandduringthe

study‐ Possibleexpansiontoothercountries

Timelines Start 01.01.2015

Duration 3 years, with an option of extension

Tentativerecruitment Approx. 1,000 new patients per year

Intermediateassessment Semi‐annually

Evaluation annually

16

CytoSorb Registry – Synopis 2

Bremen 2015Brussels 2015

Page 17: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Baseline Visit1 Treatment Visit2 FollowupInclusion criteria xIndication xDemographics xOriginandlocalizationofinfection xCo‐morbiditiesaffectingAPACHEII/SAPSII xAPACHEII/SAPSIIscore xSOFAscore x xRelevantdiagnostictests x xCytoSorb®applicationdata(duration,anticoagulation,bloodpumpflowrate,vasopressors,corticoids)

x

Renalreplacementtherapy x x xComplications xDaysinICUandhospital xMortalityinICUandhospital xDaysonmechanicalventilation xDaysonrenalreplacementtherapy xDaysonvasopressors xAssessmentoftherapeuticeffect(Likert‐scale) x

17Visit 1: up to 24h before CytoSorb® application; Visit 2: 24h after end of CytoSorb® application; Follow up: Discharge from hospital

CytoSorb Registry (1) – severe sepsis

Bremen 2015Brussels 2015

Page 18: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014Brussels 2015

Page 19: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Baseline Visit 1 Treatment Visit 2 Follow upInclusion criteria check xIndication check xDemographics xCo‐morbidities affecting APACHE II / SAPS II xEuroSCORE xRelevant diagnostic tests x xCytoSorb® application data (duration, anticoagulation, blood pump flow rate, vasopressors, corticoids)

x

Renal replacement therapy (type, filter) xSurgery report xSOFA score xAPACHE II / SAPS II score xComplications xDays in ICU and hospital xMortality in ICU and hospital xDays on mechanical ventilation xDays on renal replacement therapy xDays on vasopressors xAssessment of therapeutic effect (Likert‐scale) x

19

Visit 1: up to 24h before CytoSorb® application; Visit 2:24h over the second postoperative day; Follow‐up: Discharge from hospital

CytoSorb Registry (2) – preemptive use in elective cardiovascular surgery

Bremen 2015Brussels 2015

Page 20: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Baseline Visit 1 Treatment Visit 2 Follow upInclusion criteria xIndication xDemographics xCo‐morbidities affecting APACHE II / SAPS II  xAPACHE II / SAPS II score xSOFA score x xEuroSCORE xSurgery report xRelevant diagnostic tests x xCytoSorb® application data (duration, anticoagulation, blood pump flow rate, vasopressors, corticoids)

x

Renal replacement therapy (type, filter) xComplications xDays in ICU and hospital xMortality in ICU and hospital xDays on mechanical ventilation xDays on renal replacement therapy xDays on vasopressors xAssessment of therapeutic effect (Likert‐scale) x

20

Visit 1: 24h before CytoSorb® application; Visit 2: 24h after end of CytoSorb® application; Follow up: Discharge from hospital

CytoSorb Registry (3) – after cardiovascular surgery

Bremen 2015Brussels 2015

Page 21: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Baseline Visit 1 Treatment Visit 2 Follow upInclusion criteria xIndication xDemographics xCo‐morbidities affecting APACHE II / SAPS II xAPACHE II / SAPS II score xSOFA score x xRelevant diagnostic tests x xCytoSorb® application data (duration, anticoagulation, blood pump flow rate, vasopressors, corticoids)

x

Renal replacement therapy (type, filter) xComplications xDays in ICU and hospital xMortality in ICU and hospital xDays on mechanical ventilation xDays on renal replacement therapy xDays on vasopressors xAssessment of therapeutic effect (Likert scale) x

21Visit 1:up to 24h before CytoSorb® application; Visit 2: 24h after end of CytoSorb® application; Follow up: Discharge from hospital

CytoSorb Registry (4) – use in other indications

Bremen 2015Brussels 2015

Page 22: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

MainAnalysisPopulation:useinseveresepsisandsepticshock/postoperativeuseincardiovascularsurgery

22

24hpre 24hpost…CytoSorbapplication(s)…

SOFApre

Observedin‐hospitalmortality

SOFApost

APACHEII/SAPSII‐predicted

in‐hospitalmortality

Comparisonwitht‐test,linear/quadratic

modelling

Comparisonwithlogisticregressionmodel

time

discharge

Allowanceforcovariatesasforinstance:baselineSOFA;daysonmechanicalventilation;daysonrenalreplacementtherapy;daysonvasopressors

Subgroupanalysisforusageindicationgroups

Descriptiveanalysisofallvariables

CytoSorb Registry – Primary analysis

Bremen 2015Brussels 2015

Page 23: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

DataManagementwith OpenClinica (https://www.openclinica.com/)OpenClinica istheworldwidefastestgrowingclinicaltrialsoftware,usedfordatacapture,validationandquerymanagement

DataisenteredincentersviaRDE(RemoteDataEntry)andtransferredtotheCenterforClinicalStudiesinJenaviaasecurecommunicationprotocol(https)

OpenClinica supportsGoodClinicalPractice(GCP)andregulatoryguidelinessuchas21CFRPart11(electronicrecordsandelectronicsignatures)

Thesoftwareenablesdifferentiateduserrolesandprivileges Thesoftwarepermitscomprehensiveaudittrailstorecords,aswellasmonitoraccess

anddatachanges

AnalysiswithSASSAS(StatisticalAnalysisSystem)Instituteworksextensivelywithgovernmentagencies Meetsaccessibilitystandardsandcomplieswithallrelevantregulationsforsoftware

anddatasubmissions

23

CytoSorb Registry – Data management & analysis

Bremen 2015Brussels 2015

Page 24: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Get started ! (1)

Bremen 2015

Ethics&informedconsentformsContractsPasswordandaccesstoe‐CRF

→→Brussels 2015

Page 25: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Get started ! (2)

Bremen 2015Brussels 2015

Page 26: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Get started ! (3)

Bremen 2015Brussels 2015

Page 27: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Get started ! (4)

Bremen 2015Brussels 2015

Page 28: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Get started ! (5)

Bremen 2015Brussels 2015

Page 29: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Get started ! (6)

Bremen 2015Brussels 2015

Page 30: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Get started ! (6)

Bremen 2015Brussels 2015

Page 31: FII AIC 2013 Hygiene2014 BremenBrussels20152015 · 2020-02-18 · FII AIC 2013 Hygiene2014 Arten von klinischen Studien Wegscheider K. 2. Wissenschaftliches Diskussionsforum zur Nutzenbewertung

FII 2013 HygieneAIC 2014

Thank you for your attention !

http://www.zks.uniklinikum-jena.de/

Jena Center of Clinical StudiesBremen 2015Brussels 2015