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Journal für Mineralstoffwechsel & Muskuloskelettale Erkrankungen Krause & Pachernegg GmbH • Verlag für Medizin und Wirtschaft • A-3003 Gablitz P.b.b. 02Z031108M, Verlagsort: 3003 Gablitz, Mozartgasse 10 Preis: EUR 10,– Member of the Indexed in EMBASE/Scopus/Excerpta Medica Homepage: www.kup.at/ mineralstoffwechsel Online-Datenbank mit Autoren- und Stichwortsuche Österreichische Gesellschaſt für Rheumatologie Österreichische Gesellschaſt für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie Offizielles Organ der Österreichischen Gesellschaſt zur Erforschung des Knochens und Mineralstoffwechsels News-Screen Orthopädie Pieler-Bruha E Journal für Mineralstoffwechsel & Muskuloskelettale Erkrankungen 2016; 23 (2), 54-56

Journal für Mineralstoffwechsel & Muskuloskelettale ... · but study findings suggest that diminished patellofemoral carti-lage composition is not associated with PFP. Kommentar

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Page 1: Journal für Mineralstoffwechsel & Muskuloskelettale ... · but study findings suggest that diminished patellofemoral carti-lage composition is not associated with PFP. Kommentar

Journal für

Mineralstoffwechsel & Muskuloskelettale Erkrankungen

Krause & Pachernegg GmbH • Verlag für Medizin und Wirtschaft • A-3003 GablitzP. b . b . 0 2 Z 0 3 11 0 8 M , V e r l a g s o r t : 3 0 0 3 G a b l i t z , M o z a r t g a s s e 1 0 P r e i s : E U R 1 0 , –

Member of the Indexed in EMBASE/Scopus/Excerpta Medica

Homepage:

www.kup.at/ mineralstoffwechsel

Online-Datenbank mit Autoren- und Stichwortsuche

Österreichische Gesellschaft

für Rheumatologie

Österreichische Gesellschaft für Orthopädie und

Orthopädische Chirurgie

Offizielles Organ der Österreichischen Gesellschaft

zur Erforschung des Knochens und Mineralstoffwechsels

News-Screen Orthopädie

Pieler-Bruha E

Journal für Mineralstoffwechsel &

Muskuloskelettale Erkrankungen

2016; 23 (2), 54-56

Page 2: Journal für Mineralstoffwechsel & Muskuloskelettale ... · but study findings suggest that diminished patellofemoral carti-lage composition is not associated with PFP. Kommentar

54 J MINER STOFFWECHS MUSKULOSKELET ERKRANK 2016; 23 (2)

News-Screen OrthopädieE. Pieler-Bruha

Dynamic Stabilization with Active Locking Plates Delivers Faster, Strong-er, and More Symmetric Fracture- Healing

Bottlang M, et al. J Bone Joint Surg Am 2016; 98: 466–74.

Abstract

Background: Axial dynamization of fractures can promote heal-

ing, and overly stiff fixation can suppress healing. A novel tech-

nology, termed active plating, provides controlled axial dynami-

zation by the elastic suspension of locking holes within the plate.

This prospective, controlled animal study evaluated the effect of

active plates on fracture-healing in an established ovine osteoto-

my model. We hypothesized that symmetric axial dynamization

with active plates stimulates circumferential callus and delivers

faster and stronger healing relative to standard locking plates.

Methods: Twelve sheep were randomly assigned to receive a

standard locking plate or an active locking plate for stabilization

of a 3-mm tibial osteotomy gap. The only difference between

plates was that locking holes of active plates were elastically sus-

pended, allowing up to 1.5 mm of axial motion at the fracture.

Fracture-healing was analyzed weekly on radiographs. After sac-

rifice at nine weeks postoperatively, callus volume and distribu-

tion were assessed by computed tomography. Finally, to deter-

mine their strength, healed tibiae and contralateral tibiae were

tested in torsion until failure. Results: At each follow-up, the

active locking plate group had more callus (p < 0.001) than the

standard locking plate group. At postoperative week 6, all active

locking plate group specimens had bridging callus at the three

visible cortices. In standard locking plate group specimens, only

50 % of these cortices had bridged. Computed tomography dem-

onstrated that all active locking plate group specimens and one

of the six standard locking plate group specimens had developed

circumferential callus. Torsion tests after plate removal demon-

strated that active locking plate group specimens recovered 81 %

of their native strength and were 399 % stronger than stand-

ard locking plate group specimens (p < 0.001), which had recov-

ered only 17 % of their native strength. All active locking plate

group specimens failed by spiral fracture outside the callus zone,

but standard locking plate group specimens fractured through

the osteotomy gap. Conclusions: Symmetric axial dynamization

with active locking plates stimulates circumferential callus and

yields faster and stronger healing than standard locking plates.

Kommentar

In dieser prospektiven tierexperimentellen Multicenter-Stu-

die wurde die Heilungstendenz von Extremitätenbrüchen bei

Schafen mit unterschiedlichen Verplattungen untersucht. Die

Standard-Osteosyntheseplatte unterschied sich von der Acti-

ve-Osteosyntheseplatte nur im Design der Schraubenlöcher.

Die Schraubenlöcher des „Active-locking“-Systems sind mit

Silikonplatzhaltern unterfüttert und erlauben eine axiale Ro-

tation von bis zu 1,5 mm. Ziel dieser Studie war, die Annah-

me zu prüfen, ob diese mögliche axiale Rotation einen positi-

ven Reiz auf den entstehenden Kallus ausübt, welcher damit

kräft iger und schneller entsteht und die Frakturheilung be-

schleunigt wird. Wöchentlich wurde radiologisch das Kallus-

wachstum beobachtet und nach 9 Wochen erfolgte eine Ab-

schlusskontrolle mittels CT. Anschließend wurde die Belast-

barkeit der verheilten Brüche nach Plattenentfernung getestet.

Es zeigte sich in der „Active-locking“-Gruppe mehr Kallus-

bildung und in allen Ebenen Brückenbildungen im Gegensatz

zur Standardgruppe. Im Anschluss hielt die Frakturstelle in

der „Active-locking“-Gruppe viermal soviel Bruchlast aus als

die Standardplattengruppe.

No Diff erence on Quantitative Magnet-ic Resonance Imaging in Patellofemo-ral Cartilage Composition Between Patients With Patellofemoral Pain and Healthy Controls

Van der Heijden RA, et al. Am J Sports Med 2016; 44: 1172–8.

Abstract

Background: Retropatellar cartilage damage has been suggest-

ed as an etiological factor for patellofemoral pain (PFP), a com-

mon knee condition among young and physically active indi-

viduals. To date, there is no conclusive evidence for an associa-

tion between cartilage defects and PFP. Nowadays, advanced

quantitative magnetic resonance imaging (MRI) techniques en-

able estimation of cartilage composition. Purpose: To investigate

differences in patellofemoral cartilage composition between pa-

tients with PFP and healthy control subjects using quantitative

MRI. Study Design: Cross-sectional study; Level of evidence, 3.

Methods: Patients with PFP and healthy control subjects under-

went 3.0-T MRI including delayed gadolinium-enhanced MRI

of cartilage and T1ρ and T2 mapping. Differences in relaxation

times of patellofemoral cartilage were compared between groups

by linear regression analyses, adjusted for age, body mass in-

dex, sex, sports participation, and time of image acquisition. Re-

sults: This case-control study included 64 patients and 70 con-

trols. The mean (± SD) age was 23.2 ± 6.4 years and the mean

body mass index was 22.9 ± 3.4 kg/m2; 56.7 % were female. For

delayed gadolinium-enhanced MRI of cartilage, the mean T1GD

relaxation times of patellar (657.8 vs 669.4 ms) and femoral car-

tilage (661.6 vs 659.8 ms) did not significantly differ between pa-

tients and controls. In addition, no significant difference was

found in mean T1ρ relaxation times of patellar (46.9 vs 46.0 ms)

Relevanz für die Praxis

Das „Active-locking“-System kann eine interessante Ent-wicklung in der Osteosynthese von Extremitätenbrüchen werden. Weitere Studien sind wünschenswert. Erwähnt werden muss, dass diese Studie von Zimmer gesponsert wurde.

For personal use only. Not to be reproduced without permission of Krause & Pachernegg GmbH.

Page 3: Journal für Mineralstoffwechsel & Muskuloskelettale ... · but study findings suggest that diminished patellofemoral carti-lage composition is not associated with PFP. Kommentar

News-Screen Orthopädie

55J MINER STOFFWECHS MUSKULOSKELET ERKRANK 2016; 23 (2)

and femoral cartilage (50.8 vs 50.2 ms) and mean T2 relaxation

times of patellar (33.2 vs 32.9 ms) and femoral cartilage (36.7 vs

36.6 ms) between patients and controls. Analysis of prespecified

medial and lateral subregions within the patellofemoral cartilage

also revealed no significant differences. Conclusion: There was

no difference in composition of the patellofemoral cartilage, es-

timated with multiple quantitative MRI techniques, between pa-

tients with PFP and healthy control subjects. However, clinical-

ly relevant differences could not be ruled out for T1ρ in the ado-

lescent population. Retropatellar cartilage damage has long been

hypothesized as an important factor in the pathogenesis of PFP,

but study findings suggest that diminished patellofemoral carti-

lage composition is not associated with PFP.

Kommentar

In dieser kontrollierten Querschnittstudie aus den Niederlan-

den wurde der Zusammenhang von retropatellaren Knorpel-

veränderungen und vorderem Knieschmerz untersucht. Die-

se besagten Knorpelveränderungen werden immer wieder als

Ursache für den vorderen Knieschmerz angegeben. Es wurden

64 Probanden mit vorderem Knieschmerz und 70 Kontroll-

probanden in die Studie eingeschlossen. Das Durchschnitts-

alter betrug 23 Jahre und der BMI lag um die 23. Etwas über

die Hälft e der Probanden war weiblich. Andere messbare

mögliche Ursachen eines vorderen Knieschmerzes wurden

ausgeschlossen. Es zeigten sich keine fassbaren Unterschiede

im Aufb au und der Struktur der retropatellaren Knorpelstruk-

turen in beiden Gruppen bei Anwendung von speziell auf den

Knorpel gewichteten MRT-Bildschnitttechniken. Es wird pos-

tuliert, dass der vordere Knieschmerz nicht mit retropatellaren

Knorpelveränderungen zusammenhängt.

Outcomes and Related Factors of C5 Palsy Following Cervical Laminectomy With Instrumented Fusion Compared With Laminoplasty

Sang-Hun L, et al. Spine 2016; 41: E574–9.

Abstract

Study Design: A retrospective study. Objective: The aim of this

study was to analyze the clinical outcomes and related factors of

C5 palsy (C5P) following posterior cervical laminectomy with

fusion (LF) compared with laminoplasty (LP). Summary of

Background Data: C5P is more common after LF than after LP.

There have not been any studies on C5P-LF compared with C5P-

LP. Methods: We retrospectively analyzed consecutive cases that

underwent cervical LF for nontraumatic cervical myelopathy

or myeloradiculopathy (CMR). To analyze the related factors,

C5P-LF and non-C5P-LF groups were compared. To assess the

clinical parameters, preoperative diagnosis, clinical symptoms,

surgical procedures, and outcome instruments were analyzed.

Radiographically, we analyzed preoperative maximal spinal cord

compression ratio, presence of C4–5 foraminal stenosis (FS),

and correction angles on the sagittal plane. To compare with

C5P-LP, we analyzed the incidence, time of onset, grade of mus-

cle weakness, other accompanying cervical nerve root palsies,

recovery time, and degree of final recovery in the C5P-LF and

the C5P-LP groups of 100 consecutive LPs. Results: A total of 90

LF patients were enrolled (M:F = 54:36, mean age 61.1 yr, mean

follow-up 35 months). C5P occurred in 26 patients (28.9 %), and

14 cases (53.8 %) demonstrated other cervical nerve root pal-

sies. Clinically significant differences were observed between

the C5P-LF and non-C5P-LF groups with regard to preoperative

clinical diagnosis (CMR 88.5:42.2 %, P < 0.001) and presence of

preoperative upper extremity weakness (57.7:32.3 %, P = 0.02).

Comparison between the C5P-LF and C5P-LP groups showed

significant differences between incidence (28.9:4 %), mean

grade of weakness (2.1:3.5), accompanying nerve root symp-

toms (53.8:0 %), recovery time (20.8:10.5 weeks), and incidence

of incomplete recovery (15.4:0 %). Conclusion: C5P-LF pa-

tients showed higher incidence, more severe weakness, frequent

involve ment of multiple cervical nerve roots, and longer recov-

ery time than C5P-LP patients. Preoperative clinical manifesta-

tion of CMR and preexisting upper extremity weakness were the

related factors of C5 palsy.

Kommentar

In dieser koreanischen retrospektiven Studie wurde ein restli-

ches neurologisches Defi zit C5 nach C5-Dekompressions-Fu-

sionsoperation und nach Laminektomie verglichen. 90 Pro-

banden nach Fusionsoperation und 100 Probanden nach La-

minektomie wurden eingeschlossen. Nach der Fusionsopera-

tion traten bei knapp 30 % C5-Läsionen und bei 53,8 % andere

Nervenläsionen auf. Dies war häufi ger als in der Laminekto-

mie-Gruppe. Auch die motorischen Schwächen anderer Ner-

venwurzeln traten in der Fusionsgruppe häufi ger auf und die

Regenerationszeit war signifi kant länger. Diese Studie spricht

bei C5-Läsionen eher für eine Laminektomie-Operation und

nicht für eine Fusionsoperation aufgrund häufi gerer Nerven-

läsionen postoperativ und längerer Rehabilitationszeit.

Relevanz für die Praxis

Laut dieser Studie gibt es keinen Zusammenhang zwi-schen vorderem Knieschmerz und retropatellaren Knor-pelschäden. Es zeigt sich wieder einmal, dass auch die teuersten medizinischen Untersuchungstechniken die kli-nische Untersuchung und Erfahrung nicht ersetzen kön-nen. Eine genaue Inspektion, Palpation sowie die Ge-lenkstestung, die Berücksichtigung von Gangbild, Stabili-tät, Bänderschwäche, Kapsellaxizität, Muskelbeschaffen-heit, Achsenfehlstellung, Fußanatomie, Verkürzungen und Gelenksblockaden bleiben weiterhin die wichtigsten Werkzeuge, um auf die Schmerzursache zu kommen und die richtige Therapie einzuleiten. Es sei dahingestellt, ob es in der Ausbildung zum neuen Facharzt für Orthopädie und Traumatologie neben dem Erlernen zahlreicher Ope-rationstechniken beider Fachgebiete genug Zeit und kom-petente Zentren geben wird, um eine fundierte Untersu-chungstechnik aufbauen zu können.

Page 4: Journal für Mineralstoffwechsel & Muskuloskelettale ... · but study findings suggest that diminished patellofemoral carti-lage composition is not associated with PFP. Kommentar

News-Screen Orthopädie

56 J MINER STOFFWECHS MUSKULOSKELET ERKRANK 2016; 23 (2)

Korrespondenzadresse:

Dr. Elisabeth Pieler-Bruha

OA an der Abteilung für interdisziplinäre Schmerztherapie

Hartmannspital

A-1050 Wien, Nikolsdorfer Gasse 32–36

E-Mail: [email protected]

Relevanz für die Praxis

Patienten mit einer radikulären Symptomatik C5 und nach einer zervikalen Fusionsoperation C5/6 zeigen signifikant häufiger Restläsionen C5 und motorische Schwächen an-derer Nervenwurzeln als Patienten mit einer radikulären Symptomatik C5 nach einer C5-Laminektomie-Operation.

Page 5: Journal für Mineralstoffwechsel & Muskuloskelettale ... · but study findings suggest that diminished patellofemoral carti-lage composition is not associated with PFP. Kommentar

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