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Werner Dolak, Universitätsklinik für Innere Medizin III. Laterally Spreading Tumors 1 Laterally spreading tumors: was soll ich damit tun? Neue technische Entwicklungen in der Koloskopie Ass.-Prof. Priv.-Doz. Dr. Werner Dolak Universitätsklinik für Innere Medizin III. Gastroenterologie & Hepatologie

Laterally spreading tumors: was soll ich damit tun? dolak.pdf · Ist die ESD besser als die EMR? •Höhere en-bloc Rate •Geringere Rezidivrate •Risikoprofil •Lernkurve •Zeitaufwand

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Werner Dolak, Universitätsklinik für Innere Medizin III.

Laterally Spreading Tumors

1

Laterally spreading tumors: was soll ich damit tun? Neue technische Entwicklungen in der Koloskopie

Ass.-Prof. Priv.-Doz. Dr. Werner Dolak

Universitätsklinik für Innere Medizin III.

Gastroenterologie & Hepatologie

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Conflict of Interest

2

• Beratungstätigkeit für

Boston Scientific

Norgine

• Vortragshonorare von

Boston Scientific

MSD

• Reiseunterstützung von

Takeda

MSD

Boston Scientific

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Laterally Spreading Tumors

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Klassifikation von Polypen

3

Paris Workshop 2000

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Die Guideline weiß, was zu tun ist !

4

Superficial Colorectal Neoplasia

Sessile or Flat

Non-invasive lesion

Intermediate Size 10 –19

mm

Hot Snare Polypectomy (HSP)4

Submucosal injection prior to HSP should be considered to reduce the risk of deep

thermal injury

Large

Size ≥20 mm

En bloc endoscopic mucosal resection (EMR) to achieve R0 resection5

Piecemeal EMR if en bloc not feasible or not safe

If lesion is sized > 40 mm or complex6

refer to expert center

Suspected superficial

submucosal invasion7

Colonic tattoo 3 cm distal to the lesion

Refer to expert center for consideration of en bloc EMR or endoscopic submucosal

dissection (ESD) or surgery

Suspected deep submucosal invasion8

Colonic tattoo 3 cm distal to the lesion

Refer for surgical resection9

Suspected submucosal invasion

Diminutive Size ≤ 5

mm Cold Snare Polypectomy1 to achieve

en bloc resection

Small Size 6 –9

mm Cold Snare Polypectomy to achieve en bloc resection2

Size ≥ 10 mm

Advanced endoscopic imaging to

identify the presence

of submucosal invasion3

Head size < 20 mm and

Stalk width < 10 mm Hot Snare Polypectomy10

Head size ≥ 20 mm or Stalk width ≥ 10 mm Injection with

1:10 000 adrenaline and/or prophylactic mechanical

hemostasis followed by Hot Snare Polypectomy

Pedunculated

Ferlitsch

Endoscopy

2017

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Laterally spreading tumors (LST) – (non) granular types

• Sessile oder flache Polypen >1cm

• Wachstum entlang der Wand

5

Japanese Classification of Colorectal Carcinoma 1997

homogenous

nodular mixed

pseudodepressed

flat elevated

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Morphologie als Risiko für tiefe sm-Invasion

6

Zhao PLOS one 2014

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Warum braucht uns die Eindringtiefe zu kümmern?

• Kikuchi-Level

Risiko nodaler Metastasen steigt mit

der Eindringtiefe an

sm1: 1-3% sm2: >8% sm3: >23%

• Weiters prognostisch relevant:

Lymphangioinvasion (L1)

Grading (G3)

Tumor budding

7

Nascimbeni Dis Colon Rectum 2002, Kiran Ann Surg 2013

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Advanced endoscopic imaging to

identify the presence

of submucosal invasion3 JNET Klassifikation

Japan NBI Expert Team

2011-2017

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Endoskopie oder Chirurgie?

Deep submucosal invasive

cancer

High grade dysplasia /

Intramucosal Cancer

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Wie soll man endoskopisch therapieren?

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Organisationseinheit

Titel der Präsentation ODER des Vortragenden

11

Wie soll man endoskopisch therapieren?

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Organisationseinheit

Titel der Präsentation ODER des Vortragenden

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Wie soll man endoskopisch therapieren?

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Und wenn es etwas größer ist???

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Piece Meal EMR

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Endoskopische Submukosadissektion

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LST mixed nodular; tubulovillous adenoma HGIEN; R0

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Wann soll welches Verfahren zur Anwendung kommen?

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Non-invasive

lesion

Intermediate Size 10

–19 mm

Hot Snare Polypectomy (HSP)4

Submucosal injection prior to HSP should be considered to reduce the risk of deep thermal injury

Large

Size ≥20 mm

En bloc endoscopic mucosal resection (EMR) to achieve R0

resection5

Piecemeal EMR if en bloc not feasible or not safe

If lesion is sized > 40 mm or complex6 refer to expert center

Suspected superficial

submucosal invasion7

Colonic tattoo 3 cm distal to the lesion

Refer to expert center for consideration of en bloc EMR or endoscopic submucosal dissection (ESD) or surgery

Suspected deep submucosal

invasion8

Colonic tattoo 3 cm distal to the lesion

Refer for surgical resection9

Suspected submucosal

invasion

Advanced endoscopic

imaging to identify the

presence

of submucosal invasion3

Ferlitsch Endoscopy 2017

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Andere Länder, andere Guidelines

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Sakamoto WJG 2014

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Ist die ESD besser als die EMR?

• Höhere en-bloc Rate

• Geringere Rezidivrate

• Risikoprofil

• Lernkurve

• Zeitaufwand

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Luigiano Endosc 2009, Mannath Dig Dis Sci 2011 Saito Surg Endosc 2010, Park Surg Endosc 2011 Kato Surg Endosc 2013

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Neue technische Entwicklungen

FTRD

Endorotor

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DiLumen

Hot Avulsion

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Full thickness resection device (FTRD)

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Vitali Endosc Int Open 2018

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Zusammenfassung

• Laterally Spreading Tumors sind eine

besondere Polypenentität

• Eine korrekte Klassifikation und

Charakterisierung an Hand der

Morphologie und Features mittels

advanced endoscopic imaging ist

entscheidend um das optimale

(endoskopische) Therapieverfahren

auswählen zu können.

• Neue technische Entwicklungen

ergänzen das Portfolio therapeutischer

Methoden.

21 Werner Dolak, Universitätsklinik für Innere Medizin III.

Laterally Spreading Tumors